
Jak zarządzać badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, czego przedsiębiorcy oczekują od pomysłodawców i jak wyglądają schematy współpracy przedsiębiorcy z naukowcem m.in. tego dowiedzieli uczestnicy warsztatów<strong> "Komercjalizacja Nauk Innowacyjnych". </strong>Pierwsza edycja zajęć - w dwóch cyklicznych zjazdach - odbyła się w lipcu w Warszawie.
Jak informuje przedstawiciel Fundacji Maciej Kubisty, w warsztatach wzięli udział pracownicy jednostek naukowych i podmiotów działających w zakresie zarządzania badaniami naukowymi, pracami rozwojowymi i komercjalizacji prac badawczych.
"W wyniku blisko dwu miesięcznej pracy wyselekcjonowano grupę 39 naukowców z ośrodków naukowych w całej Polsce, chcących podnieść swoje kwalifikacje w zakresie: zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, komercjalizacji tych prac oraz podstaw technik PR i marketing-mix" - informuje Maciej Kubisty.
W zajęciach wzięli udział między innymi naukowcy ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Politechniki Opolskiej, Białostockiej, Łódzkiej, Rzeszowskiej, Śląskiej, Krakowskiej, Gdańskiej, Warszawskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Uniwersytetu w Białymstoku, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Finansów w Warszawie, Akademii Obrony Narodowej, Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin oraz Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego.
Warsztaty były podzielone na dwa 5-dniowe zjazdy. Każdy dzień zjazdu liczył średnio 8 godzin wykładowych.
Pierwszego dnia uczestnicy warsztatów poznawali tajniki zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. W drugim wysłuchali wykładów Pawła Kubisiaka na temat potrzeb przedsiębiorców w relacji pomysłodawca-przedsiębiorca. Prelegent tłumaczył również na czym polegają i jak wyglądają schematy współpracy przedsiębiorcy z naukowcem.
W kolejnych dniach uczestnicy poznali zagadnienia z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawne i praktyczne aspekty transferu wiedzy do biznesu. Marta Doroba - z Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki na UWM w Olsztynie - przeprowadziła ćwiczenia przybliżające problemy związane z programem równości kobiet i mężczyzn w instytucjach naukowych. Z kolei specjaliści projektu "Science2Buisness- Inkubator Innowacyjności" - Tomasz Grzybowski i Krzysztof Gawrysiak - przedstawili zasady i techniki komercjalizacji prac badawczych.
W drugim tygodniu zajęć uczestnicy skorzystali m.in. z warsztatów komunikacji nauki i biznesu, poznali również nowoczesne techniki PR. Podczas zajęć w ramach trzech różnych grupach tematycznych poznawali dobre praktyki z zakresu komercjalizacji badań. Największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty z dziedziny energii odnawialnej i ekotechnologii, dwie pozostałe grupy to: biotechnologia oraz technologie telefoniczne i internetowe.
Na zakończenie zajęć - po przejściu testu - uczestnicy otrzymali certyfikat i zaświadczenie o pozytywnym ukończeniu warsztatów. Pracownicy naukowi, którzy chcieliby skorzystać z kolejnych edycji warsztatów mogą zgłosić się poprzez stronę: www.komercjalizacja-nauki.pl EKR
PAP - Nauka w Polsce
tot/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.