Europejczycy i Azjaci odmiennie widzą twarze

Badania nad tym, jak ludzie postrzegają twarze ludzkie pokazują, że zależy to od pochodzenia patrzącego. Osoby należące do rasy europoidalnej koncentrują się na trójkącie wyznaczonym przez oczy i usta, podczas gdy Azjaci patrzą na centrum twarzy czyli na nos.

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Caroline Blais, doktorantkę Wydziału Psychologii Uniwersytetu Montrealskiego, których wyniki opublikowano w czasopismach "Current Biology" i "PLoS One".

W eksperymentach uczestniczyło po 14 osób pochodzenia azjatyckiego i europejskiego. Pokazano im 112 zdjęć twarzy osób należących do obu ras. Zadaniem badanych było stwierdzenie, czy już widzieli daną osobę.

Podczas gdy ochotnicy przyglądali się zdjęciom, specjalne kamery rejestrowały ruchy ich gałek ocznych. Pozwoliło to naukowcom sprawdzić, na jakie części twarzy zwracali uwagę badani.

Okazało się, że dobrze szło badanym rozpoznawanie osób należących do ich własnej rasy. Obie grupy miały jednak podobne trudności z ustaleniem, czy widziały już twarz osoby, która do niej nie należała.

W drugim eksperymencie poproszono badanych, aby określili, jakie emocje - zaskoczenie, strach, obrzydzenie czy radość - wyrażają twarze ludzi oglądanych na zdjęciach. Okazało się, że Azjaci mieli problemy z odróżnieniem wyrazu zaskoczenia od strachu. Zdaniem Caroline Blaise wynika to stąd, iż nie przyglądali się dość dokładnie ustom, które dają wiele informacji na temat tych właśnie emocji.

Badaczka nie wie na razie, czy za różnicami w sposobie postrzegania ludzkich twarzy stoją względy kulturowe, czy biologiczne. Jasne jest jednak, że nie wszyscy ludzie widzą twarze w ten sam sposób. SAG