
<strong>W wrześniu 2012 r. - obok nowych, zreformowanych liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych dla młodzieży - zaczną działać także nowe szkoły dla dorosłych: gimnazja i licea. </strong>Obecne licea i technika dla tej grupy oraz licea i technika uzupełniające będą stopniowo wygaszane.
Nowe gimnazja i licea dla dorosłych będą dawały możliwość kontynuowania nauki wszystkim tym, którzy z różnych przyczyn nie ukończyli edukacji w gimnazjum, liceum, technikum, zasadniczej szkole zawodowej lub ukończyli jedynie szkołę zasadniczą, a chcą się kształcić dalej. Jednocześnie w liceach będzie można przygotować się i zdać maturę oraz zdobyć kwalifikacje zawodowe.
O planowanych przez MEN zmianach w strukturze szkół ponadgimnazjalnych rozmawiała z dziennikarzami minister edukacji Katarzyna Hall.
W roku szkolnym 2012-2013 naukę w szkołach ponadgimnazjalnych rozpoczną uczniowie, którzy w obecnym roku szkolnym rozpoczęli naukę w I klasach gimnazjów i uczą się zgodnie z nową podstawą programową nauczania. Będą oni mieli do wyboru naukę w 3-letnich liceach ogólnokształcących i dwóch typach szkół zawodowych: 4-letnich technikach i 3-letnich zasadniczych szkołach zawodowych. Z systemu znikną zupełnie licea profilowane.
Jak powiedziała Hall, doświadczenia ostatnich lat, w tym egzaminów zewnętrznych pokazały, że licea profilowane nie przygotowują dobrze ani do matury i studiów, ani do wykonywania konkretnego zawodu. Z danych MEN wynika, że z roku na rok maleje ich liczba, gdyż coraz mniej uczniów zainteresowanych jest nauką w nich. W roku szkolnym 2007/2008 w całym kraju było 1550 liceów profilowanych, uczyło się w niż 120 tys. uczniów. W tym roku szkolnym takich szkół jest tylko 708 z 54 tys. uczniów.
W nowych szkołach zawodowych: technikach i zasadniczych szkołach zawodowych, tak jak - zgodnie z reformą kształcenia ogólnego - w liceach ogólnokształcących, treści tam nauczane będą ściśle powiązane z nauczanymi w gimnazjach i będą stanowiły z nimi spójną całość. Edukacja w szkołach zawodowych, tak jak w liceach ogólnokształcących, będzie zamykała rozpoczęty w gimnazjum cykl kształcenia ogólnego.
Również w nowych, zreformowanych gimnazjach dla dorosłych i liceach dla dorosłych program nauczania ogólnego będzie z sobą powiązany. W obu rodzajach szkół uczniowie będą przyjmowani, zależnie od poziomu ich wcześniejszego przygotowania, do klas, w których będą mogli kontynuować dotychczasową naukę.
Podobnie jak w zreformowanych liceach ogólnokształcących, także w liceach dla dorosłych uczniowie po zakończeniu kontynuowanego z gimnazjum cyklu kształcenia ogólnego będą nadal obowiązkowo uczyć się przedmiotów wymaganych na maturze: języka polskiego, matematyki i języka obcego, a także w zależności od profilu w jakim będą się kształcić dwóch lub trzech przedmiotów na poziomie rozszerzonym. Po zakończeniu nauki i uzyskaniu świadectwa skończenia liceum będą mogli przystąpić do matury.
Jednocześnie uczniowie liceów dla dorosłych będą mogli, o ile zechcą, w trakcie nauki w szkole zdobywać przygotowanie zawodowe na kursach prowadzonych przez szkoły zawodowe czy centra branżowe kształcenia zawodowego lub ustawicznego. Ukończenie takich kursów i zdanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe umożliwi im uzyskanie wykształcenia analogicznego do wykształcenia absolwentów techników.
Zgodnie z planowaną reformą szkolnictwa zawodowego uczniowie techników i zasadniczych szkół zawodowych nie będą uczeni w konkretnych zawodach (obecna kwalifikacja szkolna zawiera 208 zawodów) np. elektryk, na rzecz kształcenia do uzyskania kwalifikacji odpowiadających tzw. klasyfikacji gospodarczej, czyli w tym przypadku: montaż i konserwacja instalacji elektrycznych oraz montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych.
Egzaminy na poszczególne kwalifikacje nie będą przeprowadzane po zakończeniu nauki w szkole, tak jak obecnie egzamin zawodowy, lecz na różnych etapach nauki. Po zdaniu każdego egzaminu kwalifikacyjnego uczeń będzie dostawał stosowny certyfikat, a po zakończeniu nauki w szkole i otrzymaniu świadectwa, absolwent otrzyma także dyplom potwierdzający uzyskanie przez niego kolejnych certyfikatów.
Podobnie, w trakcie nauki kwalifikacje i certyfikaty będą mogli zdobywać uczniowie liceów dla dorosłych. Oni również dopiero po ukończeniu szkoły otrzymają dyplom potwierdzający uzyskanie certyfikatów.
Jak zaznaczyła minister edukacji, nowe szkoły zawodowe i nowe szkoły dla dorosłych charakteryzować się będą elastycznością, jeśli chodzi o potrzeby uczniów i potrzeby rynku pracy.
Dodała, iż - tak jak obecnie - nauka w szkołach dla dorosłych będzie różnie finansowana. Uczniowie kontynuujący w nich swoją edukację, będą mogli robić to za darmo - nauka finansowana będzie z budżetu państwa poprzez subwencję. Naukę będą też mogły finansować urzędy pracy, pracodawcy i sami uczniowie.
MEN rozpoczęło już konsultacje na temat proponowanych kierunków zmian w kształceniu zawodowym oraz kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. (PAP)
dsr/Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.