
<strong>Popularyzacja nauki to moja pasja, ale i obowiązek. Poprzez taką działalność naukowiec może się odwdzięczyć społeczeństwu za sponsorowanie jego pracy. Jako fizyk każdego niemal dnia przekonuję się jak piękna jest Przyroda i w jak fenomenalny sposób działa. Chcę, aby inni ludzie też tego doświadczyli - mówi dr Tomasz Sowiński</strong>. Badacz z <a href="http://www.wbns.uksw.edu.pl/">Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego </a>w Warszawie oraz<a href="http://www.cft.edu.pl/"> Centrum Fizyki Teoretycznej PAN </a>kandyduje w konkursie "Popularyzator Nauki", organizowanym przez serwis Nauka w Polsce PAP przy współpracy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
"Sam fakt, że zrobiła to dobrowolnie już świadczy o jej szerokich horyzontach poznawczych. Nie musimy jej przekonywać, że +białe jest białe+. Musimy wyjaśnić, co jest białe. Musi wyjść z wykładu z przekonaniem, że nie straciła czasu i że będzie miała czym się pochwalić znajomym przy spotkaniu" - tłumaczy popularyzator.
Dr Sowiński zawsze zaczyna swoje wykłady od zaskakującego stwierdzenia, które koncentruje uwagę słuchaczy na problemie. Może to być np. podważenie powszechnie panującego przekonania, ciekawa i pouczająca historyjka, która uruchamia u słuchacza odpowiedni sposób myślenia. W tym momencie najczęściej zapada cisza na sali.
"Nie robię z siebie autorytetu, opowiadam o faktach i obserwacjach. Do wniosków dochodzę wspólnie ze słuchaczami wykorzystując tylko prostą logikę. Takim sposobem buduję atmosferę pewnej zagadki, przygody, którą razem z audytorium muszę rozwiązać. Często prowokuję słuchaczy do wypowiadania się" - zdradza sekrety warsztatu.
Gdy słuchacze już są przekonani, że wszystko rozumieją, zaczynają ze sobą rozmawiać i są odprężeni, prowadzący serwuje im niespodziankę. Mówi coś, co całkowicie burzy ich przekonanie o zrozumieniu problemu. Zawsze stara się ułożyć wykład tak, by znienacka oznajmić: "To wszystko co do tej pory powiedziałem, to jakaś lipa. Chyba musimy to włożyć między bajki". Widownia jest zaskoczona, zniesmaczona. Widać, że nikt się tego nie spodziewał. "Wtedy przebłysk - rozwiązanie zagadki. Wszystko jednak jest w porządku! Tłumaczę na czym polegał problem. Wszyscy oddychają z ulgą" - opowiada dr Sowiński.
Naukowiec przyznaje, że na przygotowanie każdej minuty wykładu poświęca około pół godziny. Przygotowanie wykładu, który ma trwać 45 min wymaga poświęcenia około 20 godzin.
Dr Tomasz Sowiński prowadzi badania w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Jest autorem wielu publikacji popularnonaukowych oraz twórcą książki "Szkolne obserwatorium CCD. Przewodnik dla uczniów, nauczycieli i rodziców", w którym wyjaśnia, jak samodzielnie zbudować małe obserwatorium astronomiczne.
Prowadzi liczne spotkania edukacyjne z młodzieżą. W jego dorobku popularyzatorskim są warsztaty dla dzieci wieku 6-7 lat w Uniwersytecie Dzieci, działalność w Komitecie Olimpiady Fizycznej, praca w stowarzyszeniu Klub Astronomiczny ALMUKANTARAT zajmującym się popularyzacją nauk przyrodniczych wśród młodzieży.
Wygłosił ponad 10 autorskich wykładów popularnonaukowych podczas kolejnych edycji Festiwalu Nauki oraz na zaproszenie szkół średnich. Był także trzykrotnym pomysłodawcą i koordynatorem stoiska Centrum Fizyki Teoretycznej PAN na Pikniku Naukowym Polskiego Radia. W 2009 r. zwyciężył w zorganizowanym przez Radę Programową Festiwalu Nauki konkursie na wyróżniający się wykład popularnonaukowy. Zdobył tytuł "Mistrz Popularyzacji Nauki - Złoty Umysł 2008" w konkursie Prezesa PAN.
Opublikował ponad czterdzieści artykułów na łamach "Młodego Technika", w dziale poświęconym fizyce, dwa artykuły w miesięczniku "Charaktery" oraz - wspólnie z A. Trętowską, Ł. Nowotko, W. Śliwą, G. Wrochną i P. Fitą - "Szkolne obserwatorium CCD. Przewodnik dla uczniów, nauczycieli i rodziców" - elektroniczny materiał współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach projektu edukacyjnego "Hands-On Universe".
"Zawsze chciałem być człowiekiem związanym z nauką, poznawać coś, co jeszcze jest niepoznane. Dlatego właśnie studiuję fizykę. Moją pasją jest astronomia, którą zaraziłem się na obozie astronomicznym w 1995 roku. Uważam, że obowiązkiem człowieka nauki jest popularyzowanie zamiłowania do wiedzy wśród reszty społeczeństwa" - podsumowuje.
***
Tomasz Sowiński - wykład popularnonaukowy "Wyprawa w głąb materii" w serwisie Nauka w Polsce. http://www.naukawpolsce.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_naukapl.pap.pl&_PageID=1&s=szablon.depesza&dz=szablon.depesza&dep=66396&data==PL&_CheckSum=-1340304735
O polskich badaniach słońca dla serwisu Nauka w Polsce: http://www.naukawpolsce.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_naukapl.pap.pl&_PageID=1&s=szablon.depesza&dz=szablon.depesza&dep=20092&data==PL&_CheckSum=-2122718970
Wykład pt. "E=mc2 - zaklęcie, które ujarzmili fizycy" wygłosił 26 września 2009 roku. Wystąpienie zgłoszono w dodatkowej kategorii konkursu PAP i MNiSW "Popularyzator Nauki" - prezentacja festiwalu nauki. KOL
PAP - Nauka w Polsce
agt/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.