
<strong>Znaczenie ornamentu w sztuce islamu pokazuje przygotowana przez <a href="http://www.etnomuzeum.eu/">Muzeum Etnograficzne w Krakowie</a> wystawa "Islam. Orientacja. Ornament".</strong> Twórcy wystawy chcą zwrócić uwagę na fakt, że ornament w świecie islamu pełni funkcję nie tylko ozdobnego wzoru, lecz także kodu, mniej lub bardziej zaszyfrowanego przekazu.
"W sztuce islamu ornamenty są nośnikami znaczeń, które trzeba nauczyć się czytać, podobnie zresztą jest chyba w przypadku wielu innych kultur. Dlatego ta wystawa jest zaproszeniem do uważnego patrzenia i czytania rzeczywistości wokół nas" - tłumaczyła.
Każda część wystawy poświęcona jest jednej cyfrze i przypisanej jej symbolice. I tak na przykład cyfra "jeden" to Bóg, "dwa" - symetria, "trzy" - trójkąt, symbolizujący rozliczne funkcje ochronne. Podobnie jest z kolejnymi cyframi, a nawet liczbami, z których część ma wręcz magiczne znaczenie.
Islamska sztuka opiera się nie tylko na algebrze, ale i na geometrii. Zwiedzając wystawę można się przekonać, jak mocno islamski ornament zasadza się na ścisłych regułach geometrii. Każdy, nawet najbardziej zawiły ornament, bierze swój początek z koła. Od niego muzułmańscy artyści zaczynają wykreślać trójkąty, kwadraty, gwiazdy, zmierzając zwykle ku abstrakcji. Abstrakcyjne wzory nie są jednak pozbawione znaczenia, przypisanej im treści.
Odwiedzając krakowskie Muzeum Etnograficzne dowiemy się, że w sztuce Wschodu nawet dywan jest zaszyfrowanym przesłaniem, do odczytania którego potrzeba wiedzy i wyobraźni. Wiedza o tym, że drzewo życia symbolizuje ludzką wędrówkę do nieba, a złe oko - ochronę przed złym spojrzeniem, to dopiero połowa sukcesu. Trzeba umieć je jeszcze wyłowić spośród innych, zidentyfikować i nazwać, bo mocno zgeometryzowane symbole bardziej przypominają ludziom Zachodu plan średniowiecznej katedry niż drzewo czy kwiat.
Aby ułatwić zwiedzającym zadanie, muzeum przygotowało dla wszystkich "książeczki-dekodery" umożliwiające "czytanie dywanów".
Większość eksponatów, pokazanych na wystawie w ciekawie zaaranżowanej przestrzeni, pochodzi z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie. To m.in. amulety, biżuteria, ubiory, tkaniny i przedmioty codziennego użytku z Azji i Afryki Północnej.
Wystawę od strony koncepcyjnej przygotował interdyscyplinarny zespół w składzie: Eleonora Tenerowicz, Jacek Kukuczka, Anna Mokrzycka i Małgorzata Szczurek.
Wystawa otwarta będzie do 26 września 2010 r.CZO
PAP - Nauka w Polsce
hes/ mow/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.