Psy towarzyszące dzieciom autystycznym niemile widziane w szkołach

W Stanach Zjednoczonych coraz więcej rodziców decyduje się, by dzieci autystyczne korzystały z pomocy specjalnie przeszkolonych psów także w szkole. Problem stanowią jednak władze szkół, które często nie godzą się na obecność zwierzaków - informuje agencja AP.

Dwóch autystycznych uczniów z Illinois wygrało ostatnio sprawę o pozwolenie na obecność psa na terenie szkoły. Coraz więcej podobnych wniosków wpływa też do sądów w Kalifornii i Pensylwanii.

Psy towarzyszące, specjalnie przeszkolone w celu pomocy niepełnosprawnym, są powszechnie wykorzystywane przez osoby niewidome, niedosłyszące czy epileptyków. Psy tresowane pod kątem pomocy osobom autystycznym pojawiły się stosunkowo niedawno. Choć przeprowadzono zbyt mało badań, by sprecyzować, w jaki dokładnie sposób psy pomagają dzieciom, rodzice przekonują, że widzą u swoich pociech znaczną poprawę. Władze szkół obawiają się jednak o bezpieczeństwo i zdrowie innych uczniów, którzy mogą bać się zwierząt lub mieć alergię.

Autyzm objawia się różnego rodzaju zaburzeniami komunikacji i stosunków społecznych. Dzieci dotknięte autyzmem przejawiają zaburzenia mowy, często zachowują się nieodpowiednio do sytuacji, występują u nich wybuchy złości lub frustracji, mają trudności w ocenie rzeczywistości i ciężko im dostosować się do nowego otoczenia.

Pies, który towarzyszy dziecku na każdym kroku w domu i w szkole pomaga szybciej odnaleźć się w nowej sytuacji i w nowym miejscu. Jest stałym elementem krajobrazu. Zadaniem psa jest także uspokojenie dziecka i powstrzymanie go, jeśli ma tendencję do niekontrolowanego wbiegania na ulicę, gdy rodzice przyjeżdżają po nie do szkoły.

Elizabeth Emken z Autism Speaks, największej w USA organizacji działającej na rzecz chorych na autyzm uważa, że towarzystwo psa w szkole ma swoje plusy i minusy, jednak dyrekcje nie powinny tego zabraniać. KOC

PAP - Nauka w Polsce

krf/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Zarejestrowano pierwsze chwile tworzenia się serca

  • Fot. Adobe Stock

    Sztuczna inteligencja obliczyła objętość wszystkich lodowców

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera