Osoby starsze mogą mieć problemy ze zrozumieniem tego, co mówią do
nich inni ponieważ mają związane z wiekiem zmiany w strukturach
mózgu odpowiedzialnych za rozpoznawanie mowy - informują naukowcy
z USA na łamach pisma "The Journal of Neuroscience".
W celu zbadania przyczyn trudności ze zrozumieniem mowy grupa naukowców badała mózgi 18 młodych dorosłych (od 19 do 39 lat) i 18 starszych osób dorosłych (w wieku od 61 do 79 lat) podczas gdy uczestnicy badania próbowali rozpoznać słowa demonstrowane im w różnych warunkach. Kiedy warunki były trudniejsze (odtwarzanym słowom towarzyszył szum lub hałas) osoby starsze miały większe problemy z rozpoznaniem prezentowanych im słów, niż osoby młode.
Naukowcy odkryli, że zmianom możliwości rozpoznawania słów towarzyszą zmiany w części mózgu o nazwie kora słuchowa. Osoby starsze, które miały największe trudności z wykonaniem zadania miały mniejszą objętość tkanki nerwowej w obrębie zaangażowanej za rozpoznawanie mowy części kory słuchowej. Autorzy pracy zaobserwowali podobną zależność pomiędzy zdolnością do rozpoznawania słów i objętością kory słuchowej mózgu również u młodych osób dorosłych.
Zdaniem badaczy możliwe, że osoby dorosłe, u których obserwuje się zmiany w obrębie kory słuchowej mózgu mogą być bardziej narażone na problemy z rozpoznawaniem mowy w późniejszym okresie życia. KDO
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.