Znane postacie medialne - sportowcy, artyści, biznesmeni - powinny wiedzieć o czym mówią, zanim poprą jakieś badania naukowe lub kampanię - uważa brytyjska organizacja "Sense About Science."
Słynne osoby, promowane w mediach jako wzorce, często kształtują poglądy ludzi, zwłaszcza gdy chodzi o zdrowie i styl życia. Tym bardziej powinny one dobrze wiedzieć, o czym mówią, aby nie wprowadzać ludzi w błąd, co się wielokrotnie zdarzało w przypadku wypowiedzi o organicznej żywności, pestycydach lub zapobieganiu rakowi.
Organizacja "Sense About Science" opracowała ulotkę, rozpowszechnianą w restauracjach klubach dla VIP-ów i agencjach menedżerskich. Ulotka zawiera miedzy innymi telefony do ekspertów z różnych dziedzin, na wypadek gdyby jakiegoś aktora lub piosenkarkę naszła ochota na wypowiadanie się na tematy, które słabo znają.
Eksperci wolą poświęcić parę minut na rozmowę z niedoinformowaną gwiazdą niż latami bezskutecznie dementować pojawiające się mity.
Przykładem szkodliwej ignorancji może być historia szczepionki przeciwko odrze, śwince i różyczce (MMR), która rzekomo miała wywoływać autyzm u dzieci. Po ukazaniu się wiele lat temu artykułu, opartego na naciąganych danych, świat ogarnęła trwająca do dziś histeria. Rodzice woleli narazić swoje dzieci na realne ryzyko chorób zakaźnych i śmierci, żeby uniknąć domniemanego zagrożenia autyzmem.
Jak powiedział iluzjonista Derren Brown, popierający apel o większą ostrożność: "Jesteśmy więcej niż świadomi, że media wolą szokującą historyjkę od delikatnych faktów. W przypadku dziedzin takich jak żywienie, środowisko lub medycyna może to mieć poważne skutki." PMW
PAP - Nauka w Polsce
kol
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.