11 grudnia 1866 r., uruchomiono w Warszawie pierwszy tramwaj konny. Było to trzecie tego typu przedsięwzięcie na świecie. Tramwaje zastąpiły działające dotychczas konne omnibusy.
17 grudnia 1865 r. Rada Administracyjna Królestwa Polskiego udzieliła Głównemu Towarzystwu Żelaznych Dróg Rosyjskich koncesję na budowę i eksploatację linii tramwajowej, zwanej „Żelazną Drogą Konną”. Pierwsza linia liczyła 6,2 km długości. Prowadziła od Dworca Petersburskiego, przez ulicę Aleksandrowską, most Kierbedzia, plac Zamkowy, Krakowskie Przedmieście, ulice Królewską i Marszałkowską, aż do Dworca Wiedeńskiego.
Każdy z dwupoziomowych wagonów (żartobliwie nazywanych „ropuchami”) ciągnięty był przez dwa kopnie i umożliwiał przewóz 35 pasażerów. W pierwszym roku działania tramwaje konne przewiozły 378 tys. pasażerów.
Wagony podzielone na przedziały pierwszej i drugiej klasy, inne jeździły zimą, inne latem. Poszczególne linie oznaczone były kolorowymi tabliczkach, a w nocy lampami świecącymi zza kolorowej szybki. Na dachu wzdłuż burt wagonu znajdowały się tablice z przebiegiem linii (po polsku i rosyjsku), natomiast na ścianach czołowych znajdowały się tablice z nazwami krańców (także po polsku i rosyjsku).
W ciągu następnych lat powstawały kolejne linie Tramwajów Warszawskich. Biegły one do Rogatek Mokotowskich, placu Teatralnego, na Powązki, Wolę, wzdłuż Marszałkowskiej i na Pragę.
W 1899 r. władze miasta wykupiły tramwaje konne od Towarzystwa Belgijskiego i przekazały w dzierżawę Zarządowi Tramwajów. W chwili przejęcia sieć tramwajowa liczyła 29,3 km długości, po których kursowało 17 linii, przewożąc ponad dziesięć milionów pasażerów rocznie. Tabor liczący 282 wagony był obsługiwany przez 650 koni. Jednak czasy świetności tramwaju konnego nie trwały długo.
Już w marcu 1908 r. na ulicach Warszawy pojawił się pierwszy tramwaj elektryczny - szybszy i wygodniejszy niż „konka”. W krótkim czasie zelektryfikowano prawie całą sieć i już w połowie 1908 r. tramwaje konne jeździły jedynie po kilku wolskich ulicach. Ich kursy zawieszono ostatecznie we wrześniu 1914 r.
Obecnie Tramwaje Warszawskie posiadają status spółki z o.o. Całość udziałów posiada Miasto Stołeczne Warszawa. Każdego dnia kilkaset wagonów przewozi dziesiątki tysięcy pasażerów.KAP
PAP - Nauka w Polsce
kol
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.