Ornitologiczna sensacja w Tatrach

orzel.jpg

<strong>W polskich Tatrach wykluło się pierwsze od kilku lat młode orła przedniego. Dotąd obserwowano tam jedynie dwa żyjące na wolności dorosłe osobniki.</strong> Ze względu na bezpieczeństwo ptaków, naukowcy z <a href="www.tpn.pl/">Tatrzańskiego Parku Narodowego</a>(TPN) przez kilka miesięcy utrzymywali ten fakt w tajemnicy.

Nieoficjalnie wiadomo, że gniazdo, w którym przyszedł na świat orzeł znajduje się w okolicach Kominiarskich Wierchów. Dyrektor TPN Paweł Skawiński nie może jednak ujawnić dokładnego miejsca jego usytuowania.

"Głównym zagrożeniem dla rodziny orłów są kłusownicy, jednak również zwyczajni turyści skutecznie zakłócają spokój tych ptaków, zniechęcając je do stanowienia rodziny" - mówi Skawiński. Tłumaczy, że zbliżenie się człowieka nawet na odległość 200 metrów do gniazda grozi porzuceniem przychówku przez rodziców. Eksperci patrolują gniazdo z oddalenia. Oprócz zainstalowanego systemu monitoringu elektronicznego gniazda obserwują również ruch ludzi poza szlakami.

Dyrektor parku przyznaje, że para obserwowanych orłów, od dawna zakłada tu gniazda.
"Ptaki składają jajo w kwietniu, na przełomie maja i czerwca powinno wykluć się młode, by w sierpniu wylecieć z gniazda, a po dwóch latach opuścić je całkowicie" - opowiada przyrodnik. "Niestety przez wiele lat ze złożonych jaj nic się nie wykluwało" - dodaje.
Ekspert podkreśla, że wyklucie się młodych zależy od tego, ile spokoju mają jego rodzice. Już w trakcie ruchu godowego orzeł odstępuje od złożenia jaj w miejscach, w których jego spokój zakłócają ludzie, na przykład taternicy penetrujący zbocza gór.

Obecnie głównym terytorium orła przedniego są wschodnie Karpaty, ornitolodzy jednak prognozują pogorszenie jego warunków siedliskowych na tym obszarze w związku z rozwojem budownictwa. Bezkresne przestrzenie i spokój są bowiem tym, czego ptak ten potrzebuje najbardziej. Równie zgubne jest jednak dla orła pozbawianie go terenów łownych.

Zdaniem Zdzisława Ceniana, prezesa Komitetu Ochrony Orłów, głównym zagrożeniem dla gatunku w Polsce jest zmiana jego warunków siedliskowych poprzez osuszanie terenów podmokłych oraz zamianę łąk na grunty rolne.

PAP – Nauka w Polsce, Marta Stankiewicz