80 procent polskich internautów klika w linki sponsorowane

<p>Ponad 80 proc. polskich internautów odróżniających linki sponsorowane od innych wyników wyszukiwania deklaruje, że świadomie klika na takie linki - wynika z raportu firmy badawczej Gemius, przekazanego PAP we wtorek 14 marca.</p>

Linki sponsorowane to forma reklamy w internecie, polegająca na wyświetlaniu linków do promowanych witryn internetowych obok wyników przeszukiwania internetu w wyszukiwarkach.  

O powszechności tej formy reklamy w polskim internecie świadczy fakt, że większość internautów nie tylko odróżnia linki sponsorowane od pozostałych wyników wyszukiwania (62,3 proc.), ale i z nich korzysta - podaje Gemius.

Tylko co piąty polski internauta (18 proc.), który odróżnia linki sponsorowane od innych wyników wyszukiwania, nie kliknął na nie ani razu, a co czwarty przyznaje, że czyta nie więcej niż trzy wyniki wyszukiwania (włącznie z linkami sponsorowanymi).

Ponad połowa badanych ocenia, że korzystanie z tej formy reklamy w internecie jest przydatne. "Cieszy fakt, że większość internautów raczej pozytywnie ocenia przydatność stron wyświetlanych po kliknięciu na link sponsorowany. To dobrze świadczy o tej formie reklamy" – uważa cytowany w raporcie przedstawiciel spółki NetSprint.pl (na jej zlecenie powstało badanie) Artur Banach.

Z badania wynika, że ponad 33 proc. użytkowników internetu, którzy skorzystali z linków sponsorowanych, zapamiętuje witrynę internetową, na którą trafili i wracają do niej później. Natomiast 36 proc. użytkowników, którzy nie odróżniają linków sponsorowanych od innych ocenia, że zapamiętuje nazwy firm, które znajdują się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania.

Internauci także bardziej pozytywnie podchodzą do linków sponsorowanych jako formy reklamy poprzez internet, szczególnie jeśli bierze się pod uwagę wizerunek firmy, korzystającej z takiej formy marketingu. Z raportu Gemius wynika, iż linki nie irytują użytkowników tak, jak graficzne formy reklamy.

Zdaniem prawie 74 proc. użytkowników odróżniających płatne linki reklamowe od innych wyników wyszukiwania, wykorzystywanie ich przez firmy nie wpływa na ich wiarygodność, a 14 proc. stwierdza, że firma w ten sposób staję się nawet bardziej wiarygodna.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-4 lutego br. za pomocą ankiet umieszczonych na witrynach internetowych. Wzięło w nim udział prawie 3,2 tys. internautów, deklarujących korzystanie z choć jednej wyszukiwarki internetowej.  

Gemius to firma badawcza działająca Polsce od pięciu lat, będąca prekursorem badań internetowych w Europie Środkowo-Wschodniej. MGA

PAP - Nauka w Polsce

bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera