Niewielka zmiana w budowie genu kodującego enzym regulujący poziom
neuroprzekaźnika dopaminy w mózgu powoduje problemy z utrzymaniem
uwagi podczas wykonywania zadania u dzieci z ADHD - informują
naukowcy z Kanady na łamach pisma "Neuropsychopharmacology".
Neurobiolodzy dowiedli, że enzym COMT (O-metylotransferaza katecholowa) reguluje poziom dopaminy w korze przedczołowej - rejonie mózgu zaangażowanym w kontrolę funkcji wykonawczej mózgu. Naukowcy podejrzewali, że jeden z wariantów COMT jest bardziej aktywny od innych, bardziej powszechnych form enzymu. Wariant ten prowadzi do powstania bardziej aktywnego enzymu, który powoduje skuteczniejszą degradację dopaminy. Dopamina jest jednym z neuroprzekaźników pozwalających na podtrzymanie uwagi.
Autorzy badań podkreślają, że pomimo iż \\'aktywny\\' wariant COMT jest związany z regulacją poziomu dopaminy głównie w korze, nie wpływa na metabolizm dopaminy w prążkowiu. Odkrycie to wskazuje, że zarówno kora przedczołowa jak i inna część mózgu - tzw. prążkowie koordynują zachowanie związane z wykonywanym zadaniem, a zaburzenia tej regulacji mogą się przyczyniać do ADHD. KDO
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.