Olbrzymie skamieniałości nasion z Borneo

Borneo, Adobe Stock

Skamieniałości prehistorycznych nasion rośliny strączkowej wielkości limonek odkryto na Borneo. Odkrycie ogłoszono na łamach "International Journal of Plant Sciences".

Skamieniałości odkryte na Borneo należą do wymarłej rośliny strączkowej, spokrewnionej z kasztanowcem australijskim. Zdaniem naukowców z międzynarodowego zespołu można je zaliczyć do największych znanych skamieniałości prehistorycznych nasion.

Okazy datowano na 34-40 mln lat. Pokrewieństwo z kasztanowcem australijskim sugeruje, że jego przodkowie migrowali do Australii z Azji, gdy Australia, po oderwaniu się od Antarktydy, zbliżyła się do kontynentu azjatyckiego.

To odkrycie po raz pierwszy dokumentuje na przykładzie roślinnych makroskamieniałości migrację roślin z Azji do Australii w czasie tektonicznej kolizji dwóch kontynentów.

"Skamieniałości sugerują, że dawni przodkowie kasztanowca australijskiego migrowali do Australazji z południowo-wschodniej Azji podczas kolizji tektonicznej, a następnie wymarli na terenie Azji" - opisuje Edward Spagnuolo z Penn State University (USA).

Jak podkreśla, badania paleontologiczne w Indonezji są niezwykle utrudnione ze względu na klimat. Deszcze tropikalne i bujna roślinność, a także rolnictwo niszczą powierzchnię skał. Niewiele jest miejsc, gdzie można pozyskiwać skamieniałości. (PAP)