Austria/ Odkryto kości mamutów sprzed 40 000 lat

Fot. Adobe Stock

Nawet 40 000 lat mogą liczyć kości mamutów odnalezione w Krems w Austrii w ubiegłym tygodniu. Naukowcy mówią o sensacyjnym znalezisku archeologicznym. Kości odkrył właściciel lokalnej winnicy.

Andreas Pernerstorfer trafił na skamieniałości, kiedy przygotowywał się do remontu swojej winnicy. W czasie prac w piwnicy z winami natknął się na sporych rozmiarów kości. Praktycznie natychmiast poinformował Federalny Urząd ds. Zabytków, który z kolei wezwał Austriacki Instytut Archeologiczny (OeAI). Po przybyciu na miejsce specjaliści rozpoczęli wykopaliska.

Prace trwają od ubiegłego tygodnia. W ich trakcie odkryto kilka warstw kości mamutów. Wiek znalezisk jest wstępnie szacowany na od 30 000 do 40 000 lat. Pracownicy OeAI poinformowali, że prawdopodobnie należały one do trzech różnych zwierząt.

Według OeAI podobnej rangi znalezisk po raz ostatni w Austrii dokonano około 100 lat temu. Jednak większość z nich zaginęła. Odkrycie w Krems stanowi zatem „wyjątkową okazję do badań”. Wykopaliska finansowane są przez Federalny Urząd ds. Zabytków i kraj związkowy Dolna Austria.

Tomasz Dawid Jędruchów (PAP)

tdj/ mms/

• Wyniesienie kapsuły w ramach misji testowej Starliner, Floryda, USA, 05 czerwca 2024. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH Dostawca: PAP/EPA.

NASA/ Statek Starliner wróci na Ziemię nie wcześniej niż 22 czerwca