27.04.2024
10.03.2024 aktualizacja 10.03.2024

Szczątki najstarszego lasu na Ziemi

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

W Anglii odkryto skamieniałości najstarszego lasu na Ziemi – informują naukowcy na łamach periodyku „Journal of the Geological Society”.

Najstarsze znane skamieniałości lasu, datowane na co najmniej 390 mln lat, odkryto w klifach z piaskowca, wznoszących się wzdłuż wybrzeża hrabstw Devon i Somerset w południowo-zachodniej Anglii. Analizy przeprowadziły zespoły naukowców z uniwersytetów w Cambridge i Cardiff (Wielka Brytania).

Zdaniem badaczy jest to najstarszy znany kopalny las na Ziemi. Jest on mniej więcej o cztery mln lat starszy od poprzedniego rekordzisty, pochodzącego ze stanu Nowy Jork (USA).

Las datowany jest na okres dewoński (419 mln-358 mln lat temu), kiedy życie rozpoczęło wielką ekspansję na lądzie. Pod koniec tej epoki pojawiły się rośliny nasienne, a na lądach zadomowiły się stawonogi.

Skamieniałe fragmenty drzew na pierwszy rzut oka przypominają palmy. Ich pnie, zamiast litego drewna, były puste w środku. Brakowało im również liści, a gałęzie pokryte były mnóstwem czegoś, co przypominało drobne gałązki.

Drzewa były znacznie niższe od swoich potomków. Największe mierzyły od dwóch do czterech metrów wysokości. W miarę jak drzewa rosły, zrzucały gałęzie, pozostawiając mnóstwo ściółki, którą zamieszkiwały bezkręgowce.

Więcej w artykule źródłowym.  (PAP)