Trwa nabór na unikatowe w skali kraju studia podyplomowe z komunikacji naukowej i popularyzacji nauki, które są realizowane przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej. Kształcenie trwa dwa semestry, program stawia na praktykę.
„To jedyne takie studia w Polsce, ponieważ komunikacji naukowej uczy się jako elementu nauki o komunikacji lub o języku, ale raczej w kontekście naukowym. W przypadku naszych studiów chcemy postawić na komunikację naukową z odbiorcą nienaukowym w najnowszych i aktualnie wykorzystywanych formach, aby efektywnie docierać z nauką do społeczeństwa” – podkreśliła pomysłodawczyni studiów i dyrektor Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej, dr hab. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, prof. PŚ.
W rozmowie z Nauką w Polsce zaznaczyła, że dynamicznie rozwijająca się w Polsce komunikacja naukowa i popularyzacja nauki wymaga od popularyzatorów i edukatorów ciągłego doskonalenia swojego warsztatu.
„Dlatego uznaliśmy, że to czas, aby w jednym miejscu zebrać grupę doświadczonych nauczycieli – praktyków, którzy w swojej pracy zajmują się właśnie takim typem komunikacji w różnych formach i zakresach i którzy mogą podzielić się z uczestnikami studiów swoimi doświadczeniami. Aktualnie zarówno uczelnie, jak i centra nauki oraz wiele firm i organizacji realizuje szereg inicjatyw komunikujących naukę, a grupa osób specjalizujących się w takiej pracy stale się powiększa. Ich działalność jest jednak różnej jakości. Dlatego wyszliśmy z założenia, że konieczne jest również stworzenie swoistego rodzaju standardów jakości przekazywanych treści popularnonaukowych” – wskazała Ziembińska-Buczyńska.
Jak podała, uczestnik studiów będzie miał możliwość poznać i zastosować w praktyce różne formy upowszechniania i popularyzacji nauki, również takie z bezpośrednim udziałem odbiorców w różnym wieku. „Nauczy się, jak uatrakcyjniać i wizualizować treści popularnonaukowe, jak selekcjonować fakty, aby tworzyć merytoryczne treści. Nauczy się w praktyce pisać popularnonaukowo, pracować z kamerą oraz współpracować z mediami w różnej formie. Nabędzie również umiejętności w zakresie metod pracy w zespole kreatywnym oraz ochrony prawnej osób popularyzujących naukę” – podała.
„Zależy nam również na szerokiej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, dlatego będziemy oferowali studentom możliwość odbycia praktyk w placówkach i firmach, które podpisały z nami porozumienie o współpracy. Na teraz jest to Bajka Pana Kleksa w Katowicach oraz firma pro science z Warszawy. Prowadzimy również rozmowy z kilkoma centrami nauki z różnych części Polski” – dodała Ziembińska-Buczyńska.
Propozycja kształcenia jest skierowana dla: kadry naukowej chcącej rozwijać się w obszarze komunikowania nauki zarówno do społeczeństwa, jak i biznesu; osób stawiających pierwsze kroki w roli popularyzatora nauki, poszukujących kierunków rozwoju i odpowiednich narzędzi; absolwentów szkół wyższych planujących podjąć pracę opierającą się na komunikacji naukowej i współpracy z mediami oraz dla osób podejmujących pracę w obszarze szeroko pojętej edukacji.
Wykładowcami są eksperci z doświadczeniem w zakresie komunikacji i popularyzacji nauki, a także w takich obszarach jak dziennikarstwo, PR, publicystyka, edukacja i szkolnictwo wyższe. To m.in. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, Dariusz Aksamit, Natalia Osica i Jan Stradowski.
Rejestracja na studia trwa do 22 stycznia 2024 roku. Kryterium przyjęcia jest dyplom ukończenia studiów wyższych na poziomie magisterskim, inżynierskim lub licencjackim.
Studia – w formie stacjonarnej oraz online (w przypadku niektórych z wykładów) – trwają dwa semestry i są płatne. Szczegóły tutaj.
Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik
akp/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.