28.04.2024
10.01.2024 aktualizacja 10.01.2024

Astronomowie znaleźli pulsara w gromadzie kulistej gwiazd

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Astronomowie zidentyfikowali pulsara milisekundowego, znajdującego się gromadzie kulistej GLIMPSE-C01. Dokonali tego przy pomocy sieci radioteleskopów VLA.

Pulsary to obracające się gwiazdy neutronowe, które z okolic swoich biegunów emitują promieniowanie elektromagnetyczne, w szczególności radiowe. Nasze instrumenty odbierają je jako powtarzające się pulsy promieniowania, gdy wiązka trafia na Ziemię, na podobnej zasadzie działania jak latarnia morska.

Te z pulsarów, które rotują najszybciej, zwane są pulsarami milisekundowymi. Mogą dokonywać jednego obrotu w 30 milisekund i mniej. Uważa się, że powstają w układach podwójnych, w których masywniejszy składnik przekształca się w gwiazdę neutronową, a jego obrót jest przyspieszany przez akrecję materii spływającej od drugiego składnika układu.

W gromadach kulistych gwiazd gęstość rozmieszczenia gwiazd jest bardzo duża. Wydają się więc świetnymi miejscami do tego, aby wiele gwiazd neutronowych pozyskało drugi skład do układu podwójnego.

Zespół naukowców, którym kierował Amaris V. McCarver z Texas Tech University w Lubbock (USA), postanowił więc poszukać pulsarów w blisko setce gromad kulistych. Zbadano 97 gromad, w których udało się zidentyfikować 10 potencjalnych źródeł mogących być pulsarami. Najlepszym kandydatem wydaje się źródło w gromadzie GLIMPSE-C01. Gromada ta ma średni wiek, jest gęsta i masywna, znajduje się 10760 lat świetlnych od nas.

Obiekt nazwano GLIMPSE-C01A. Jego okres obrotu to 19,78 milisekund. Wydaje się, że ma bardzo silne pole magnetyczne, na poziomie miliarda gausów. Badacze szacują, że pulsar ma 100 milionów lat.

Obserwacje prowadzono przy pomocy sieci radioteleskopów Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) w ramach projektu VLA Low-band Ionosphere and Transient Experiment (VLITE). (PAP)