Nowe badanie preprowadzone przez naukowców z University of Illinois Urbana-Champaign ujawniło potencjalny związek pomiędzy przyjmowaniem przez matkę w czasie ciąży acetaminofenu (paracetamolu), a opóźnionym rozwojem językowym we wczesnym dzieciństwie – informuje pismo „Pediatric Research”.
Acetaminofen jest uważany za najbezpieczniejszy z dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych, jakie można przyjmować w czasie ciąży. W USA i Europie przyjmuje go od 50 do 65 proc. ciężarnych kobiet.
Autorzy monitorowali stosowanie acetaminofenu przez kobiety w ciąży oraz precyzyjnie oceniali rozwój języka u ich dzieci w wieku 2 i 3 lat. Zwiększone atosowanie acetaminofenu, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży, było związane z uboższym słownictwem i krótszymi wypowiedziami w przypadku dwulatków, zwłaszcza chłopców.
Każde użycie acetaminofenu w trzecim trymestrze łączono ze zmniejszeniem słownictwa o dwa słowa u 2-latków, co wzbudziło obawy dotyczące jego wpływu na rozwój mózgu płodu. Mózg płodu rozwiją się przede wszystkim w drugim i trzecim trymestrze ciaży. Uważa się, że acetaminofen wywiera działanie przeciwbólowe poprzez układ endokannabinoidowy, który jest również bardzo ważny dla rozwoju płodu.
Zdaniem autorów analiz wyniki te należy sprawdzić w większych badaniach, a do tego czasu nie należy obawiać się przyjmowania acetaminofenu w przypadku gorączki lub poważnego bólu i dyskomfortu podczas ciąży. Stany takie, jak bardzo wysoka gorączka, mogą być niebezpieczne i prawdopodobnie pomocne będzie użycie leku, takiego jak acetaminofen.
Wcześniejsze badania wykazały związek między stosowaniem acetaminofenu w czasie ciąży a gorszymi umiejętnościami komunikacyjnymi dziecka. Jednak w badaniach tych wykorzystano mniej precyzyjne miary rozwoju języka. W poprzednich badaniach kobiety w ciąży pytano o stosowanie acetaminofenu najwyżej raz na trymestr, w obecnym - co cztery do sześciu tygodni w czasie ciąży, a następnie w ciągu 24 godzin po urodzeniu dziecka, co dawało sześć punktów czasowych w czasie ciąży.
Prace przeprowadzono w ramach badania Illinois Kids Development Study, które ocenia, w jaki sposób narażenie na czynniki środowiskowe w czasie ciąży i w dzieciństwie wpływa na rozwój dziecka.
Do analiz językowych włączono 298 dwuletnich dzieci, które obserwowano w okresie prenatalnym, z czego 254 wróciło na dalsze badania w wieku 3 lat.
W przypadku dwulatków badacze skorzystali z MacArthur-Bates Communicative Development Inventories, w których rodzice proszeni są o przedstawienie informacji na temat słownictwa dziecka, złożoności językowej i średniej długości trzech najdłuższych wypowiedzi dziecka.
W badaniu słownictwa poproszono rodziców o wybranie słów, których używało ich dziecko, z listy 680 słów. Rodzice ponownie ocenili swoje dziecko w wieku 3 lat, porównując jego umiejętności językowe z umiejętnościami rówieśników.(PAP)
Autor: Paweł Wernicki
pmw/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.