Zalecane 150 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo zapewnia jedynie niewielką ochronę przed zawałami serca i udarami mózgu. Znacznie większe korzyści mogą przynieść ćwiczenia trwające ok. 9-10 godzin tygodniowo - wynika z badania opublikowanego w „British Journal of Sports Medicine”.
TMAO - substancja wytwarzana przez bakterie jelitowe, wydaje się mieć związek z migotaniem przedsionków – informuje „Journal of Clinical Investigation”.
Niewydolność serca przez wiele lat nie daje wyraźnych objawów. Jednak już wtedy można i powinno się jej zapobiegać - wynika ze stanowiska międzynarodowego zespołu ekspertów, w skład którego weszły dwie Polki. Kluczowe jest wczesne leczenie nadciśnienia, cukrzycy, otyłości i chorób nerek oraz aktywność fizyczna.
Towarzyszące zapaleniu przyzębia bakterie mogą powodować stany zapalne w zastawkach serca i prowadzić do ich stwardnienia. Obecnie nie ma metod leczenia zatrzymujących postęp takich uszkodzeń – ostrzegają naukowcy.
Codzienne przyjmowanie polypill, czyli złożonego preparatu zawierającego w jednej tabletce kilka różnych substancji czynnych, znacząco poprawiło czynność serca i zmniejszyło liczbę hospitalizacji u pacjentów z niewydolnością serca - informuje „Nature Medicine”.
Rozrusznik serca oparty na ultradźwiękach nieinwazyjnie stabilizuje pracę serca – informuje „Nature Biomedical Engineering”.
Testy na świniach pokazały, że otrzymana w laboratorium tkanka serca pomagała uszkodzonemu w zawale narządowi w odzyskaniu sprawności. Naukowcy opracowali już metodę produkcji, która pozwalałaby na zastosowanie tej metody w klinikach.
Powikłania ciąży, w szczególności nadciśnienie, mogą przyczyniać się do gorszego stanu układu krążenia wiele lat później. To wynik badania, w którym ponad tysiąc par matka-dziecko obserwowano od urodzenia dziecka do wieku 22 lat.
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku (UCK) nawiązało współpracę z ośrodkiem kardiochirurgicznym University Heart & Vascular Center w Hamburgu. Celem jest rozwój nowoczesnych metod leczenia pacjentów z wrodzonymi wadami serca – podał gdański szpital.
Szczepionka przeciwko półpaścowi znacznie zmniejsza ryzyko poważnych incydentów sercowych – wynika z amerykańskiego badania.