Fot. Adobe Stock

Badania: dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko demencji nawet u seniorów

Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji nawet u tych osób, które zmieniły dietę dopiero pod 50. lub nawet 60. roku życia – sugerują badania opublikowane przez pismo „Neurology”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Zwykły test krwi może wskazać ryzyko zawału

    Naukowcy znaleźli 90 cząsteczek, które pozwalają określić ryzyko zawału, ale wystarczyć ma nawet standardowe badanie krwi. Opracowali już dostępne dla wszystkich internetowe narzędzie.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Duże roślinożerne zwierzęta mogą zmniejszyć ryzyko pożarów

    Dzięki żerowaniu dużych roślinożerców może zmniejszać się ilość łatwopalnej roślinności na danym obszarze, co redukuje ryzyko pożaru - informuje “Journal of Applied Ecology”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Zakażenie wirusem HPV może zwiększać ryzyko przedwczesnego porodu

    Ryzyko przedwczesnego porodu wydaje się być trzy razy wyższe w przypadku kobiet w ciąży z przetrwałym zakażeniem wirusem brodawczaka ludzkiego typu HPV 16 lub HPV 18 – informuje internetowa wersja pisma "JAMA".

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Długie godziny pracy zwiększają ryzyko udaru

    Praca przez ponad 10 godzin na dobę co najmniej przez 50 dni w roku zwiększa ryzyko udaru mózgu – informuje pismo „Stroke”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Białko zwierzęce zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci

    Jadłospis bogaty w białko zwierzęce, a zwłaszcza mięso, zwiększa ryzyko wczesnego zgonu u mężczyzn - potwierdzają badania naukowców z Finlandii, których wnioski opublikował "American Journal of Clinical Nutrition".

  • Fot. Fotolia

    Znikome szanse zdają się duże? To przez emocje - tłumaczy ekonomista

    Dlaczego ludzi w ogóle kusi gra w lotto, skoro szansa na główną wygraną wynosi 1:14 mln? To przez emocje! One sprawiają, że gubimy się w szacowaniu prawdopodobieństw. "Nudne" nagrody sprawiają, że trzeźwiej oceniamy szanse na ich zdobycie - mówi ekonomista z UW.

  • Świat

    Spanie na plecach podczas ciąży zwiększa ryzyko urodzenia martwego dziecka

    Kobiety, które podczas ostatniego trymestru ciąży zasypiają na plecach, mają niemal czterokrotnie wyższe ryzyko urodzenia martwego dziecka – wynika z pracy naukowców z Nowej Zelandii, którą publikuje pismo „PLOS ONE”.

  • Świat

    Nastolatki nie boją się ryzyka

    Młodzież nie jest zainteresowana zdobywaniem informacji na temat możliwych konsekwencji swoich działań, gdyż posiada dużą tolerancję dla poczucia niepewności. To dlatego często bez zastanowienia angażuje się w ryzykowne sytuacje.

  • Kłótnie małżonków o finanse mogą zwiastować rozwód w przyszłości

    Nawet najlepsze małżeństwa się kłócą. Okazuje się jednak, że tematy kłótni mogą być czynnikiem prognozującym ryzyko przyszłego rozwodu - wykazały badania, które publikuje pismo „Family Relations”. Najbardziej ryzykowne są konflikty dotyczące kwestii finansowych.

Najpopularniejsze

  • Dr Katarzyna Groborz i prof. Marcin Poręba. Fot. mat. pras. PWr.

    Badacze z Wrocławia i USA znaleźli drogę do zatrzymania rozpadu umierającej komórki

  • Psycholożka: szerzenie teorii spiskowych skutecznie buduje nienawiść międzygrupową

  • Lodowe obiekty z okolic Neptuna mogłyby zasilić atmosferę Marsa

  • Polskie badania dowodzą, że z prokrastynacją najlepiej walczyć przy pomocy pozytywnych wzmocnień

  • Prof. Klęczar: czasem sami nawet nie wiemy, kiedy myślimy i mówimy Homerem

  • Fot. Adobe Stock

    Oczyszczanie krwi z cholesterolu obniża również poziom chemikaliów i plastiku

  • Zanieczyszczenie powietrza ma związek z reumatoidalnym zapaleniem stawów

  • Neandertalski receptor zwiększa masę mięśniową współczesnych ludzi

  • Udział w szkoleniu kotów pomaga i dzieciom, i kotom

  • Neurony, które regulują m.in. apetyt, wpływają też na motywację do działania

Fot. Adobe Stock

Astronomiczna superśroda - zaćmienie Słońca i noc spadających gwiazd

Najbliższa środa, 12 sierpnia, przyniesie dwie astronomiczne atrakcje. Jedną będzie zaćmienie Słońca, a drugą maksimum meteorów z roju Perseidów. Zaćmienie całkowite będzie można oglądać z Hiszpanii i Islandii. W Polsce zaplanowano pokazy zaćmienia częściowego i pikniki astronomiczne.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera