Jak działania człowieka wpływają na kondycję ekosystemów? Dlaczego utrata zasobów przyrodniczych nie jest już problemem moralnym czy ekologicznym, ale kwestią naszego „być, albo nie być”? Jakie są możliwości sankcji i zapobiegania takim katastrofom? O tym wszystkim rozmawiać będą eksperci podczas debaty pt. „Wojenna i cywilna degradacja środowiska”, organizowanej przez Centrum Badań Zmian Klimatu i Środowiska UMCS (Centrum CeReClimEn UMCS) we współpracy z Instytutem Nauk Prawnych UMCS. Wybrane zostały dwa ekstremalne przykłady do oceny skutków degradacji środowiska: Ukraina i Syria w stanie wojny oraz skażona Odra.
W spotkaniu wezmą udział paneliści:
- prof. dr hab. Marek Kulik (UMCS)
- dr hab. Grzegorz Grzywaczewski, prof. UP (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)
- dr hab. Radosław Pastuszko, prof. UMCS (UMCS)
- dr hab. Wojciech Pęczuła, prof. UP (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)
- dr Monika Żuchowska-Grzywacz (Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu)
„Rok 2022, pierwszy po szalejącej na całym świecie pandemii Covid 19 miał przynieść powrót do życia bezpiecznego i stabilnego, odbudowę relacji społecznych, międzyludzkich i gospodarczych załamanych rygorystycznymi lockdownami. Rzeczywistość boleśnie zweryfikowała te oczekiwania” - mówi moderatorka i inicjatorka debaty, dr hab. Beata Jeżyńska, prof. UMCS, ekspert z zakresu prawa rolnego, ochrony zasobów naturalnych oraz agroprzedsiębiorczości. „Rok 2022 okazał się areną katastroficznych wydarzeń wywołanych przez człowieka. Najdrastyczniejsze z nich to wojna w Ukrainie oraz lawinowo postępujące zmiany klimatyczne i ekologiczne” - dodaje profesor, przytaczając Living Planet Raport 2022, z którego wynika, że potencjał biologiczny naszej planety, rozumiany jako zdolność jej ekosystemów do regeneracji, został krytycznie naruszony.
Zdaniem dra hab. Jana Chadama, prof. UMCS - dyrektora Centrum CeReClimEn UMCS, środowisko naukowe jest szczególnie zobowiązane do podejmowania działań na rzecz klimatu i środowiska. „Jesteśmy to winni naszym studentom i naszym dzieciom, nie możemy i nie chcemy być posądzani o bezczynność w czasie, gdy decyduje się los przyszłych pokoleń na Ziemi” - mówi profesor, przypominając o kluczowej roli edukacji w tym zakresie. „Właśnie dlatego Centrum Badań Zmian Klimatu i Środowiska UMCS, będące interdyscyplinarną platformą współpracy naukowców z różnych środowisk, bardzo chętnie włącza się w inicjatywy, służące temu celowi”.