27.04.2024
23.12.2020 aktualizacja 23.12.2020

Wydział biologii UKSW nie współorganizował webinarium na temat "inteligentnego projektu"

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wydział Biologii i Nauk o Środowisku UKSW w Warszawie nie był współorganizatorem webinarium na temat tzw. inteligentnego projektu. Proces dydaktyczny na kierunku biologia jest w pełni oparty na wynikach badań naukowych – podkreślił dziekan wydziału prof. Jerzy Romanowski.

W ubiegłym tygodniu przewodniczący Rady Upowszechniania Nauki PAN prof. Paweł Golik opublikował stanowisko na temat zorganizowanego w listopadzie 2020 r. webinarium "Teoria Inteligentnego Projektu 2020 – Granica ewolucji". Zwrócił uwagę, że na rozsyłanych zaproszeniach znajdowała się adnotacja głosząca, że jego współorganizatorem jest Wydział Biologii i Nauk o Środowisku UKSW w Warszawie. Prof. Golik zaznaczył, że spotkanie miało dotyczyć teorii inteligentnego projektu, czyli pseudonaukowej tezy mającej na celu krzewienie kreacjonizmu. Z tego powodu Rada Upowszechniana Nauki PAN stanowczo sprzeciwiła się wspieraniu przez uniwersytety takich wydarzeń.

"Odpowiadając na pismo prof. dr. hab. Pawła Golika z 15 grudnia 2020 r. wyjaśniamy, że Wydział Biologii i Nauk o Środowisku Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie nie jest i nie był współorganizatorem webinarium pt. +Teoria Inteligentnego Projektu 2020 – Granica ewolucji+" – wyjaśnia dziekan Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku UKSW prof. Jerzy Romanowski cytowany w informacji udostępnionej PAP przez biuro prasowe uczelni.

Dziekan podkreślił, że proces dydaktyczny na kierunku biologia, realizowany na Wydziale Biologii i Nauk o Środowisku UKSW, "jest w pełni oparty na wynikach badań naukowych i kwalifikacjach badawczych pracowników wydziału".

Prof. Romanowski dodał, że na jego prośbę logo wydziału zostało usunięte z zaproszeń na webinarium, a wydział nie promował i nie zapraszał na to wydarzenie.

"Webinarium nie odbywało się w przestrzeni akademickiej i nie było realizowane na platformie medialnej w jakikolwiek sposób powiązanej z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie" – zaznaczył Romanowski. Podkreślił, że żadne nawiązania do Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku UKSW nie pojawiły się podczas webinarium i nie ma ich w relacjach z webinarium.

Prof. Paweł Golik zasygnalizował w stanowisku Rady Upowszechniania Nauki PAN, że w ostatnim czasie obserwuje wzmożenie aktywności grup szerzących treści negujące odkrycia naukowe. Jedną ze stosowanych przez nie strategii uwiarygodniania swojej działalności jest organizowanie wydarzeń w obrębie uczelni wyższych, a nawet we współpracy z nimi.(PAP)