Ślady gajów oliwnych sprzed 3500 odkryto na chorwackim wybrzeżu Adriatyku

Fot. Fotolia

Archeolodzy badający pozostałości osady sprzed 3500 lat zatopionej u wybrzeży Chorwacji odkryli ślady najstarszych gajów oliwnych na chorwackim wybrzeżu Adriatyku – informuje serwis internetowy Croatia Week.

Zespół naukowców z Wydziału Archeologii Uniwersytetu w Zadarze przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury Chorwacji prowadzi od kilku lat badania pozostałości osady z epoki brązu, położonej na dnie morskim w cieśninie Pasman, między wyspą Ricul a nadbrzeżną miejscowością wypoczynkową Turanj koło Zadaru.

Podczas ostatnich podwodnych prac badawczych, prowadzonych pod kierunkiem archeologa Mate Ilkica, zespół naukowców odkrył dużą ilość pestek owoców drzewa oliwnego, dobrze zachowanych w grubej warstwie dennych osadów morskich, a także kamienne narzędzia.

Odkrycie pestek oliwek na stanowisku świadczy o tym, że w pobliżu 3500 lat temu istniały gaje oliwne, z których korzystali mieszkańcy osady.

Archeolodzy przeprowadzili też próbne prace wykopaliskowe na wyspie Ricul w celu sprawdzenia, czy mogą istnieć powiązania kulturowe między zatopioną prehistoryczną osadą a pobliską wyspą.

Naukowcy odkryli na wyspie fragmenty prehistorycznych wyrobów ceramicznych, prostokątny artefakt wyciosany z kamienia oraz pozostałości grubego muru, który może być częścią wału obronnego z epoki brązu.

Odkryte pestki oliwek zostaną szczegółowo zbadane przez ekspertów ze Szkoły Rolniczej w Zagrzebiu, którzy ustalą, z którego gatunku drzewa pochodzą pestki i czy gatunek ten nadal występuje na obszarze północnej Dalmacji.

Jak poinformował Mate Ilkic, wcześniej odkryto na zatopionym stanowisku kości rozmaitych zwierząt hodowlanych, w tym kóz i owiec, a także pestki wiśni, co może świadczyć o bogatej i urozmaiconej diecie mieszkańców osady.

Odkryty na stanowisku kamień żarnowy wskazuje, że mieszkańcy wypiekali chleb, a położenie osady nad morzem sugeruje, że w skład diety wchodziły też ryby. (PAP)