30.04.2024
14.12.2017 aktualizacja 14.12.2017

Oczy złożone owadów mają długą historię

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Oczy złożone, które występują dziś u stawonogów i owadów, pojawiły się setki milionów lat temu. Rozpoznać je można w skamieniałościach organizmów, które żyły 500 mln lat temu – informują naukowcy na łamach pisma „PNAS”.

Oczy złożone występują u owadów i skorupiaków. Ich mozaikowa struktura umożliwia doskonałe postrzeganie zmian intensywności światła w szerokim zakresie fal, nie pozwala zaś na ostre widzenie kształtów. Niektóre owady potrafią widzieć nawet w polu 360 stopni. Mozaikowy obraz pola widzenia zostaje scalony przez układ nerwowy w jeden kształt.

Okazuje się, że podobne struktury widać już na skamieniałościach sprzed 500 mln lat u trylobitów. Zaobserwował je zespół naukowców z ośrodków w Kolonii (Niemcy), Tallinie (Estonia) i Edynburgu (Szkocja).

Trylobity stanowią gromadę wymarłych morskich stawonogów o mocno spłaszczonym ciele. Mimo że udało się odkryć u nich struktury przypominające oczy złożone, to jednak brakowało im soczewek takich, jak u dzisiejszych owadów i stawonogów.

Naukowcy analizowali bardzo dobrze zachowaną skamieniałość trylobita z gatunku Schmidtiellus reetae. W jego przypadku oko składało się z ok. 100 elementów, a każdy z nich z ok. ośmiu komórek czuciowych – podobnie jak w to ma miejsce obecnie. Pigment umożliwiał rozpoznawanie jasności otoczenia i przekazywanie tej informacji do układu nerwowego.

Co ciekawe, jak dowodzą naukowcy, „zaledwie” kilka mln lat później pojawił się trylobit Holmia kjerulfi z regionu bałtyckiego, którego oczy byłby już porównywalne z narządami wzroku dzisiejszych ważek.

Więcej informacji tutaj.