Studenci Politechniki Warszawskiej ze srebrnym medalem Shell Eco-marathon

Żródło: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów - SKAP
Żródło: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów - SKAP

Studenci z zespołu SKAP2 Politechniki Warszawskiej zdobyli srebrny medal międzynarodowych zawodów Shell Eco-marathon, które w niedzielę zakończyły się w Rotterdamie. Ich dostosowany do jazdy miejskiej pojazd „PAKS+” przejechał 317 km na jednym litrze paliwa.

Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. Podczas zawodów młodzi konstruktorzy będą mogli przetestować samodzielnie zaprojektowane i zbudowane pojazdy.

Uczestnicy rywalizowali w dwóch różnych kategoriach. „Prototype” to futurystyczne pojazdy o opływowych kształtach, zaprojektowane z myślą o redukcji tarcia i maksymalizacji wydajności. Z kolei w kategorii „Urban Concept” wystartowały pojazdy dostosowane do jazdy miejskiej.

Studenci z zespołu SKAP2 Politechniki Warszawskiej zajęli drugie miejsce w kategorii Urban Concept wśród pojazdów napędzanych benzyną. Na jednym litrze paliwa ich pojazd „PAKS+” przejechał 317 km. Wyprzedził ich zespół z francuskiego Lycee Louis Delage, który uzyskał rezultat 517 km/l.

"Z Francuzami niestety nie możemy konkurować, trochę nam uciekli i wyprzedzają nas o jeden poziom technologiczny. Jednak mamy plany na przyszłość, tak, że może za dwa, trzy lata uda się nam ich dogonić" - powiedział PAP Adrian Pawełek z zespołu Politechniki Warszawskiej.

W 2013 roku jego zespół zdobył już 1. miejsce w rywalizacji pojazdów w swojej kategorii, z wynikiem 334,2 km przy zużyciu 1 litra benzyny. W ubiegłym roku pojazd osiągnął lepszy wynik, jednak nie utrzymał miejsca na najwyższym stopniu podium. Dystans 376, 5 km/l benzyny dał zespołowi 2. miejsce, za ekipą z Francji, która na 1 litrze benzyny przejechała aż 468,8 km.

Wśród pojazdów do jazdy miejskiej z zasilaniem akumulatorowym dziesiąte miejsce zajął zespół Green Arrow z Politechniki Warszawskiej, który przejechał 43 km/kWh. Wygrała francuska drużyna ISEN Toulon/SCS, osiągając wynik 309 km/kWh.

W tej samej kategorii, ale wśród samochodów na wodór, siódme miejsce zajął zespół Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej, osiągając 118 km/m3. Pierwsze miejsce w tej kategorii zajął zespół La joliverie Polytech Nantes z wynikiem 373 km/m3.

W kategorii "Prototype" wśród samochodów na benzynę, bardzo dobry wynik uzyskał zespół Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej, osiągając rezultat 641 km/l. "To jest najlepszy wynik polskiej drużyny w tym roku. Mamy ogromną satysfakcję i radość, bo takiego wyniku długo się nam nie udało osiągnąć. Jesteśmy na zawodach po raz trzeci, ale dwa lata z rzędu mieliśmy dużo problemów technicznych i nie udało się nam ukończyć ani jednej próby. W tym roku postawiliśmy na prostotę, sprawdzone rozwiązania, dużo testów i się udało" - powiedział Szymon Madziara z Politechniki Łódzkiej. Zwyciężył francuski zespół TED z AIRBUS HELICOPTERS Centre de Formation Technique, któremu na jednym litrze paliwa udało się przejechać 2308 km.

W tej samej kategorii, ale wśród samochodów z zasilaniem akumulatorowym na ósmej pozycji uplasował się zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, uzyskując 504 km/kWh. W tej kategorii wygrał niemiecki zespół w "TUfast Eco Team" z Technische Universitaet Muenchen, który osiągnął wynik 863 km/kWh.

W zorganizowanych po raz 30 zawodach wzięło udział ponad 3 tys. uczestników, których wspierało ponad 50 tys. kibiców. Polacy są obecni na Shell Eco-marathon Europe od 2006 roku. Dekadę temu w zawodach wziął udział jeden zespół, który reprezentował Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej. Obecnie Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji. W 2016 roku zawody odbędą się w Londynie.

Z Rotterdamu Ewelina Krajczyńska (PAP)

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ mki/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce (wywiad)

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera