"Soczewki Focusa" trafiły do najciekawszych polskich wynalazków

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Urządzenie do wczesnego wykrywania raka piersi, płynna kamizelka kuloodporna oraz system logowania się za pomocą głosu to polskie innowacje, które zdobyły największe uznanie internautów w plebiscycie "Soczewki Focusa". Ich twórców nagrodzono w środę w Warszawie.

Od kilku lat w lutym redakcja miesięcznika „Focus” zaprasza wszystkich internautów i swoich czytelników do wybrania najciekawszych ich zdaniem polskich wynalazków minionego roku. Tym razem o względy uczestników plebiscytu walczyło 15 pomysłów podzielonych na trzy kategorie – medyczną, techniczną i informatyczną. Internauci wskazali trzy, które ich zdaniem mogą podbić świat.

Za najlepszą innowację medyczną uznano domowy sprzęt wykrywający nowotwór piersi. Naukowcy z firmy BRASTER SA w laboratoriach w Szeligach koło Ożarowa Mazowieckiego skonstruowali urządzenie, dzięki któremu kobiety będą mogły samodzielnie wykryć u siebie pierwsze objawy raka piersi. Służą do tego ciekłokrystaliczne matryce, które wykrywają i pokazują podwyższoną temperaturę w piersi, co może być pierwszym sygnałem ogniska zmiany nowotworowej. Metoda badania zwana termografią jest uzupełnieniem mammografii i ultrasonografii. Jest prosta w użyciu, bezbolesna i bezpieczna.

Wśród innowacji technicznych największe uznanie głosujących zdobył płyn, który twardnieje pod wpływem uderzenia. Składa się z bardzo drobnych cząstek piasku i glikolu. Warstwę ciekłego pancerza można zastosować w kamizelce kuloodpornej. Dzięki temu znacząco zmniejsza się jej waga. Nad wynalazkiem pracowali wspólnie naukowcy z Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technologii Bezpieczeństwa Moratex z Łodzi i Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w podwarszawskiej Zielonce. Według pomysłodawców nowa technologia spowoduje, że produkcja osłon balistycznych będzie tańsza.

System logowania głosem okazał się bezkonkurencyjny w kategorii innowacji informatycznych. System potwierdzający tożsamość użytkownika po głosie opracowała firma VoicePIN.com z Krakowa. Dzięki biometrii głosowej nie trzeba już będzie zapamiętywać numerów PIN, loginów i haseł. Wynalazek można zastosować wszędzie tam, gdzie trzeba podawać numery identyfikacyjne – w bankach, firmach ubezpieczeniowych lub instytucjach publicznych. Innowacja działa już na polskim rynku, m.in. w aplikacji jednego z banków.

Do plebiscytu redakcja miesięcznika „Focus” nominowała innowacje w fazie projektowej, pomysły będące już w trakcie testów, ale też i gotowe produkty. Pracowali nad nimi naukowcy z polskich uczelni, instytucji naukowych, ale także specjaliści z prywatnych firm i informatycy. Kilka z pomysłów czeka jeszcze długa droga przed wprowadzeniem w życie, ale z niektórych można już korzystać.

\"Walka była w tym roku dość wyrównana. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach mieli wyraźną przewagę nad resztą, ale nie tak dużą, jak podczas poprzedniej edycji +Soczewek+. Dla nas jest to dobry sygnał. Oznacza on, że wszystkie nasze nominacje były ciekawe. Zwyciężyły projekty, które albo już są na rynku, albo niedługo się na nim znajdą\" – komentuje szef działu nauki miesięcznika „Focus” - Jan Stradowski.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    440 mln zł z Funduszy Europejskich na fotoniczne układy scalone

  • Fot. Adobe Stock

    PIIT: prawo o AI powinno regulować kwestie bezpieczeństwa i być przyjazne innowacjom

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera