24.04.2024
19.09.2015 aktualizacja 19.09.2015

Obserwatorium SOHO odkryło już 3000 komet

Kropka pokazana na powiększeniu to kometa zmierzająca w kierunku Słońca, trzytysięczna na liście odkryć dokonanych przy pomocy obserwatorium kosmicznego SOHO. Niniejszez zdjęcie wykonano 14.09.2015 r., a kometę odkryto dzień wcześniej. Źródło: ESA/NASA/SOHO. Kropka pokazana na powiększeniu to kometa zmierzająca w kierunku Słońca, trzytysięczna na liście odkryć dokonanych przy pomocy obserwatorium kosmicznego SOHO. Niniejszez zdjęcie wykonano 14.09.2015 r., a kometę odkryto dzień wcześniej. Źródło: ESA/NASA/SOHO.

W niedzielę, 13 września, kosmiczne obserwatorium SOHO odnotowało odkrycie swojej komety numer 3000, o czym poinformowała amerykańska agencja kosmiczna NASA. Istotny udział w powiększaniu licznika odkryć mieli polscy miłośnicy astronomii.

Zanim w kosmos zostało wystrzelone obserwatorium Solar and Heliospheric Observatory, zwane w skrócie SOHO, z przestrzeni kosmicznej odkrytych było tylko kilkadziesiąt komet, natomiast około 900 za pomocą obserwacji naziemnych. Ale obserwatorium SOHO, którego głównym celem są obserwacje Słońca, zostało absolutnym rekordzistą i kilka dni temu odnotowało kometę numer 3000 na swojej liście odkrytych obiektów.

SOHO obserwuje Słońce oraz jego otoczenie, śledząc wiatr słoneczny oraz koronalne wyrzuty masy. Okazało się, że w polu widzenia kamer, które patrzą na przestrzeń rozciągającą się około 20 milionów kilometrów od Słońca, można łatwo dostrzec specyficzną grupę komet – takich, które zbliżają się do Słońca na bardzo niewielkie odległości. Głównie są to komety z tzw. grupy Kreutza. Naukowcy podejrzewali więc, że czasem natrafią na jakąś kometę, ale nikt nie przypuszczał, że będzie ich średnio aż 200 rocznie.

Istotny udział w tak masowym odkrywaniu komet mają miłośnicy astronomii. Dane z kosmicznego obserwatorium są dostępne poprzez specjalną stronę internetową, na której ochotnicy mogą poszukiwać komet w ramach projektu SOHO Sungrazer. 95 proc. komet SOHO zostało wypatrzonych przez miłośników astronomii, a nie przez naukowców.

W gronie tym są także miłośnicy astronomii z Polski, którzy mają na swoim koncie sukcesy na polu kometarnych odkryć. Pierwsze „polskie” komety SOHO odkrył Arkadiusz Kubczak z Piotrkowa Trybunalskiego. Później do grona odkrywców dołączyły kolejne osoby: Eryk Banach, Michał Biesiada, Marek Kałużny, Krzysztof Kida, Szymon Liwo (ponad 70 komet), Arkadiusz Kubczak, Rafał Reszelewski, a także Michał Kusiak, który ma wśród Polaków największą liczbę odkrytych komet (ponad 120). Łącznie Polacy wypatrzyli na zdjęciach z SOHO ponad 300 komet.

Obserwatorium SOHO to wspólna misja agencji kosmicznej NASA oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Zostało umieszczone w kosmosie w 1995 roku, czyli działa już od 20 lat.

cza/ agt/