Minister nauki i szkolnictwa wyższego Lena Kolarska–Bobińska ogłosiła w poniedziałek w Krakowie program „Edukacja filozoficzna”. Projekt będzie realizowany w ok. tysiącu klas szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, przy udziale ok. 15 uczelni wyższych.
Uczniowie z tysiąca klas w całej Polsce mogą skorzystać z zajęć z filozofii, prowadzonych w ramach pilotażowej edycji programu „Edukacja filozoficzna". Zainicjowany przez resort nauki konkurs ma ruszyć w 2016 roku. Każdy z realizowanych projektów może otrzymać grant do 200 tys. zł.
Szacowany budżet programu to 3 mln zł. "Początkowy zakres pilotażu to trwające 60 godzin zajęcia dla tysiąca klas w całej Polsce. Naukowcy na realizację projektu otrzymywaliby w drodze konkursu granty w wysokości do 200 tys. zł" - poinformowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w przesłanym PAP komunikacie.
W ramach planowanej „Edukacji filozoficznej” nauczyciele akademiccy z kilkunastu jednostek naukowych, wyłonionych w konkursie, prowadziliby zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Program zakłada, że uczelnia nawiąże współpracę ze szkołami, które będą chciały wziąć w nim udział. Zajęcia z filozofii będą dobrowolne.
Nowy program zakłada także podniesienie kompetencji nauczycieli. Kadra szkół ponadgimnazjalnych będzie miała okazję z bliska przyjrzeć się temu, jak wygląda praktyczne nauczanie filozofii i wykorzystanie metod z zajęć na innych szkolnych przedmiotach. Pracownicy uczelni przekonają się z kolei, jak przebiega nauka w szkołach i jakie umiejętności trzeba wykształcić w przyszłych studentach. Ciekawe i inspirujące zajęcia sprawią, że młodzi bardziej docenią humanistykę, dzięki której można zdobyć nowe kompetencje.
"Filozofia to nie tylko wykłady z jej historii. Edukacja filozoficzna to mają być przede wszystkim zajęcia rozwijające kompetencje i umiejętności związane z argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem i logiką. To umiejętności potrzebne przyszłym studentom, a także absolwentom na rynku pracy" – podkreśla minister nauki Lena Kolarska-Bobińska.
Jak pokazuje Raport Instytutu Badań Edukacyjnych pt. "Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym”, filozofia korzystnie wpływa na ogólny rozwój uczniów. Ci, którzy mieli w szkołach filozofię, lepiej niż pozostali wyrażają swoje myśli, prowadzą dyskusję i argumentują swoje poglądy.
"Edukacja filozoficzna" to nie tylko pierwszy krok do szerszego wprowadzenia filozofii w liceach. "System edukacji i nauki powinien tworzyć całość, być ciągłym procesem. Należy więc zacieśniać współpracę uczelni i szkół, wykładowców i nauczycieli. Program +Edukacji filozoficznej+ ma być przykładem takiej współpracy i działania na rzecz dobrego kształcenia od szkoły po uczelnie" – mówi minister nauki.
Pomysł programu pojawił się w 2014 r., podczas Okrągłego Stołu Humanistyki, na którym spotkali się przedstawiciele resortu nauki i środowiska akademickiego. Deklarowany podczas debaty projekt został teraz zgłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do realizacji w ramach unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
PAP - Nauka w Polsce
ekr/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.