28.03.2024
20.05.2013 aktualizacja 20.05.2013

Pieprz metystynowy skuteczny w leczeniu zaburzeń lękowych

Pieprz metystynowy może być stosowany zamiast dotychczasowych farmaceutyków w leczeniu symptomów zgeneralizowanych zaburzeń lękowych - informuje "Journal od Clinical Psychopharmacology".

Efektywność pieprzu metystynowego (Piper methysticum), zwanego też Kava kava - rośliny uprawianej na wyspach zachodniego Pacyfiku - potwierdzili w próbach klinicznych naukowcy z University of Melbourne (Australia).

Badacze twierdzą, że tabletki zawierające ekstrakt z leczniczej rośliny można z powodzeniem stosować w miejsce tradycyjnych leków, które niestety nie przynoszą zazwyczaj oczekiwanych rezultatów i grożą wystąpieniem skutków ubocznych.

"Bazując na poprzednich pracach, potwierdziliśmy, że medykamenty na bazie rośliny mogą być użyte w terapii pacjentów z chronicznym lękiem. W naszym badaniu zdołaliśmy wykazać, iż Kava stanowi potencjalną i naturalną alternatywę dla dotychczas stosowanego leczenia chronicznego lęku. W przeciwieństwie do innych środków, niesie ze sobą mniejsze ryzyko uzależnienia i efektów ubocznych" - mówi dr Jerome Sarris, jeden z badaczy.

Rezultaty badania pokazują jednak, że pieprz metystynowy działa w nieco odmienny sposób na różne osoby, w zależności od ich genetycznego uwarunkowania dotyczącego mechanizmu działania neuroprzekaźników GABA.

Naukowcy przez 3 tygodnie, 2 razy dziennie podawali pacjentom z zaburzeniami lękowymi tabletki z ekstraktem z Kavy o zawartości 120 mg kawalaktonów (substancje odpowiedzialne za psychotropowe działanie rośliny) lub placebo. Jeśli nie zaobserwowano zadowalającego efektu, na kolejne 3 tygodnie dwukrotnie zwiększano dawkę pieprzu metystynowego.

Zauważono znaczną poprawę stanu zdrowia psychicznego u pacjentów leczonych ekstraktem z Kavy. Najbardziej spektakularne efekty uzyskano w grupie osób z najpoważniejszymi zaburzeniami. U 26 proc. stwierdzono remisję symptomów choroby.

W dodatku pieprz metystynowy był dobrze przyswajany przez organizm i nie szkodził wątrobie, co stanowiło przedmiot zmartwienia podczas uprzednich badań nad tą rośliną.

W czasopiśmie "Phytotherapy Research" opublikowano ponadto dodatkowe wyniki niniejszego badania, które wskazują na to, że Kava wzmaga popęd seksualny u kobiet. Jednak badacze uważają, iż roślina nie jest afrodyzjakiem, a uzyskana korelacja to efekt towarzyszący redukcji lęku. (PAP)