Naukowcy z Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN i SWPS odkryli nowe możliwości usprawnienia pamięci i uwagi seniorów. „Odpowiedni trening umysłu może spowolnić proces starzenia” – mówi prof. Elżbieta Szeląg.
Badania przeprowadziły prof. Szeląg i dr Justyna Skolimowska z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Jak napisano w przesłanym przez PAP komunikacie SWPS, zdolność do czasowego opracowywania informacji leży u podstaw funkcjonowania ludzkiego umysłu. Procesy pamięci, percepcji, uwagi, oceny emocjonalnej, podejmowania decyzji, planowania i wykonywania ruchów mają określoną dynamikę, czyli przebieg w czasie, który pełni kluczową rolę w ich kontrolowaniu. Badania wykazały, że zaburzoną dynamikę przetwarzania informacji można usprawnić poprzez odpowiedni trening.
"Po raz pierwszy na świecie wykazano korzyści treningu przetwarzania informacji w czasie dla funkcjonowania umysłowego osób starszych. Pozytywne efekty tego treningu są długofalowe i utrzymują się nawet przez 18 miesięcy po jego ukończeniu. To pokazuje, że odpowiedni trening umysłu może spowolnić proces starzenia" – mówi prof. Elżbieta Szeląg, kierownik Pracowni Neuropsychologii Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN i kierownik Katedry Neurorehabilitacji SWPS.
Badaniu poddano 30 ochotników w wieku 65-75 lat losowo zakwalifikowanych do jednej z trzech grup. Pierwsza uczestniczyła w treningu programem komputerowym FastForWord (FFW), składającym się z gier komputerowych, które usprawniają prędkość opracowywania informacji. W drugiej grupie trening polegał na graniu w tradycyjne gry komputerowe, w których nie było aspektu czasowego opracowywania informacji. Trzecia, kontrolna grupa badanych, nie brała udziału w żadnym treningu.
Przed i po treningu oceniono funkcjonowanie poznawcze uczestników badania oraz efektywność przetwarzania informacji w czasie. W testach wykonanych przed treningiem nie odnotowano znaczących różnic pomiędzy poszczególnymi grupami. Natomiast testy przeprowadzone po ukończeniu treningu wykazały istotną poprawę czasowego opracowywania informacji oraz pamięci i uwagi tylko w grupie pierwszej.
W grupie drugiej nastąpiła jedynie poprawa w rozpoznawaniu dźwięków, natomiast w grupie kontrolnej nie zaobserwowano żadnych istotnych zmian. Po upływie 18 miesięcy od ukończenia eksperymentu ponownie zbadano osoby z grupy pierwszej. Okazało się, że pozytywne efekty treningu wciąż się utrzymują.
Prof. Szeląg zaznacza, że najnowsze odkrycia dają nowe możliwości poprawy działania umysłu poprzez trening w czasowym opracowywaniu informacji. "Choć poszczególne funkcje poznawcze nie podlegały ćwiczeniom w czasie prowadzonej terapii, to jednak zaobserwowano znaczące ich usprawnienie, co najlepiej wskazuje na korzyści płynące z jego zastosowania" – uważa profesor i przypomina, że pozytywne działanie tego typu treningu wykazano dotychczas również u osób z zaburzeniami językowymi po udarze, a także u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy i z trudnościami szkolnymi.
Wyniki badań umożliwią opracowanie i wdrożenie innowacyjnego komputerowego programu rehabilitacyjnego, usprawniającego funkcje poznawcze osób starszych oraz dzieci.
Wyniki badań opublikowano w najnowszym numerze „Restorative Neurology and Neuroscience”.
PAP – Nauka w Polsce
ekr/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.