24.04.2024
03.02.2011 aktualizacja 03.02.2011

Nowa kopuła nad obserwatorium UMK z astrografem Drapera

<strong>Pawilon obserwacyjny z historycznym astrografem Drapera w Centrum Astronomicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu po ponad 60 latach istnienia zyskał nową kopułę obrotową o średnicy 5 metrów.  </strong>Astrograf, będący teleskopem do fotografowania nieba, był pierwszym teleskopem toruńskiego ośrodka astronomicznego, tworzonego po drugiej wojnie światowej. Organizatorzy placówki, nie mogąc liczyć na sfinansowanie zakupu instrumentów ze środków państwowych, zwrócili się o pomoc do różnych obserwatoriów na świecie.

Pierwszy odpowiedział prof. Harold Shapley z Harvard Observatory w Cambridge (USA), który napisał: "mamy wolny 8-calowy teleskop Drapera i natychmiast wysyłamy go wam". Słowa dotrzymał, teleskop dotarł do Torunia w czerwcu 1947 r.

Teleskop Drapera był jednym z pierwszych na świecie astrografów. Zbudowany został w 1891 r., a ufundowała go wdowa po fizyku spektroskopiście Henrym Draperze (1837-1882). Przy jego użyciu w Obserwatorium Harvarda, pod kierunkiem prof. Edwarda C. Pickeringa, prowadzono program polegający na opracowaniu katalogu jasności fotograficznych i fotowizualnych gwiazd i ich klasyfikacji widmowej.

Posiadanie teleskop dało impuls do utworzenia obserwatorium w Piwnicach k. Torunia. Astrograf zamontowano w pierwszym pawilonie obserwacyjnym, jaki wybudowano w centrum astronomii. Budynek był wzorowany na podobnych obiektach Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, skąd wywodzili się twórcy toruńskiej astronomii. Badania przy użyciu astrografu rozpoczęto w lipcu 1949 r. Obecnie ten teleskop pełni on rolę dydaktyczną i stanowi atrakcją dla zwiedzających centrum.

Koszt nowej kopuły, wykonanej z drewna i blachy miedzianej, który wyniósł 60 tysięcy sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. RAU