W tym roku przypada 50. rocznica wprowadzenia przez szwedzkiego
producenta samochodów Volvo trzypunktowych pasów bezpieczeństwa
jako standardowego wyposażenia pojazdów osobowych.
Volvo jako pierwszy producent na świecie zaczął montować takie pasy w 1959 roku we wszystkich pojazdach modelu Amazon przeznaczonych na rynek USA i krajowy.
Początkowo producent odczuł nawet z tego powodu spadek sprzedaży swych pojazdów. Nowość budziła nieufność, wielu kierowców obawiało się "przypasania" do samochodu.
Model trzypunktowego pasa, stosowany powszechnie do dzisiaj, opracował inżynier Nils Bohlin "kupiony" przez Volvo z pionu produkcji lotniczej szwedzkiego koncernu SAAB. Przy konstrukcji pasa samochodowego Bohlin wzorował się na modelach pasów stosowanych w lotnictwie.
Trzypunktowe pasy zastąpiły proponowane do tego czasu mało efektywne pasy pojedyncze. Stosowane w nich poprowadzenie pojedynczego pasa ukośnie przez tułów powodowało, że w razie wypadku ludzie zawisali na takim pasie lub nawet wysuwali się spod niego.
Kolejnym krokiem w rozwoju i upowszechnieniu trzypunktowych samochodowych pasów bezpieczeństwa był wynalazek innego inżyniera Hansa Karlssona, zastosowany w 1962 roku. Karlsson opracował pasy z bezwładnościowym napinaczem taśmy, stosowane obecnie już we wszystkich samochodach. Dzięki nim znikła m.in. konieczność każdorazowego dopasowywania pasów do sylwetki człowieka; wystarczy jeden ruch, by pas zapiąć lub odpiąć.
PAP - Nauka w Polsce, Michał Haykowski
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.