MEIN: w Rykach otwarto 28. Małe Centrum Nauki SOWA - Strefę Odkrywania, Aktywności i Wyobraźni

Na zdjęciu Małe Centrum Nauki SOWA Drohiczynie. 19.11.2023 PAP/Artur Reszko
Na zdjęciu Małe Centrum Nauki SOWA Drohiczynie. 19.11.2023 PAP/Artur Reszko

W Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Rykach otwarto Małe Centrum Nauki SOWA; użytkownicy będą mogli korzystać z 17 interaktywnych eksponatów przygotowanych przez Centrum Nauki Kopernik- przekazało w poniedziałek Ministerstwo Edukacji i Nauki. To, jak podano, 28. tego typu placówka w kraju.

Małe Centra Nauki SOWA – Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności - wspólna inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik (CNK) - to mini centra nauki, uruchamiane przy istniejących już instytucjach kultury, m.in. bibliotekach, muzeach czy domach kultury. Celem projektu jest wzbogacenie lokalnych społeczności nowymi środowiskami edukacyjnymi, które wpłyną w istotny sposób na rozwinięcie środowiska uczenia się dzieci i młodzieży oraz zwiększą zasoby kształtujące ich kapitał naukowy.

W poniedziałek na stronie resortu podano, że w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Rykach (woj. lubelskie) otwarto Małe Centrum Nauki SOWA. To, jak poinformowano, 28. tego typu placówka w kraju.

"Nowa Strefa Odkrywania, Aktywności i Wyobraźni przeznaczona jest nie tylko dla najmłodszych, ale i dorosłych, którzy mogą na nowo odkrywać zasady fizyki, matematyki, biologii i wielu innych nauk" - zaznaczono w komunikacie.

Użytkownicy - jak przekazało MEiN - będą mogli korzystać z 17 interaktywnych eksponatów przygotowanych przez CNK. Zaznaczono, że dzięki pomocom naukowym zwiedzający "odkryją rozmaite aspekty świata przyrody, takie jak światło czy ruch".

W placówce - jak wskazano - znajdzie się też przestrzeń warsztatowa, czyli tzw. Majsternia. Posłuży ona "spontanicznemu eksperymentowaniu i realizowaniu wyzwań konstruktorskich".

Łączny koszt użyczonego sprzętu - jak informuje MEiN - to ponad 1,2 mln zł.

Każda placówka - jak dodano - wyposażona jest w interaktywną wystawę oraz przestrzeń do twórczego eksperymentowania i odkrywania nauki. "Głównym zadaniem tego typu przestrzeni jest wyrównywanie szans edukacyjnych i dotarcie do tych części kraju, w których do tej pory aktywność akademicko-naukowa nie istniała" - podkreślono.

2 marca 2021 r. Minister Edukacji i Nauki podpisał umowę z Centrum Nauki Kopernik, w ramach której powstaną Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności. CNK - jak podało MEiN - od lat promuje ideę uczenia się przez samodzielne eksperymentowanie. "Ta metoda pozwala nie tylko poszerzać wiedzę, ale także wspiera rozwój kompetencji przyszłości, inspiruje, skłania do współpracy, rozbudza ciekawość, kreatywność i poczucie sprawczości" - podkreślono.

Lista otwartych placówek znajduje się na stronie.

Nauka w Polsce, Paulina Kurek

pak/ mir/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Tum 03.1981. Archikolegiata pw. Najświętszej Marii Panny i św. Aleksego (archikolegiata łęczycka). Zbudowana w XII w., architektura romańska. gr PAP/Wojciech Kryński

    Łódzkie/ W weekend średniowieczny piknik w grodzisku i kolegiacie w Tumie pod Łęczycą

  • fot. materiały prasowe

    Dinozaur – tarbozaur główną atrakcją nowej wystawy stałej w Muzeum Ziemi w Warszawie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera