![Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.](/sites/default/files/styles/strona_glowna_slider_750x420/public/202307/Fot.-Lukasiewicz-%E2%80%93-Instytut-Lotnictwa.-Test-silnika-rakietowego-o-ciagu-20-N-i-zaplonie-hipergolicznym-wykorzystujacego-opracowane-paliwo-oraz-nadtlenek-wodoru-jako-utleniacz.--391x400.jpg.webp?itok=LZecV-x-)
Ekologiczne, wysokowydajne hipergoliczne - czyli zdolne do samozapłonu po wymieszaniu - materiały pędne od dziesięcioleci były Świętym Graalem napędów kosmicznych. W ostatnich miesiącach, inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa z powodzeniem ukończyli szereg testów prowadzących do rozwiązania tego wyzwania - informują przedstawiciele instytutu.
"Opracowany w Łukasiewicz – ILOT materiał pędny jest bezpieczniejszą dla personelu i środowiska alternatywą wobec obecnie stosowanych, toksycznych materiałów – pochodnych hydrazyny oraz tlenków azotu. Opracowana kombinacja wykorzystuje nadtlenek wodoru (o stężeniu 98 proc.) jako utleniacz oraz nowatorskie paliwo" - informują przedstawiciele instytucji. Nowe paliwo powstało w wyniku testów kilkuset różnych kombinacji związków chemicznych.
![Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.](/sites/default/files/inline-images/Fot.%20%C5%81ukasiewicz%20%E2%80%93%20Instytut%20Lotnictwa.%20Silnik%20rakietowy.jpg)
Opracowanie charakteryzuje się wysokimi osiągami – impulsem właściwym w próżni na poziomie 310 sekund, a także hipergolicznością, czyli zdolnością do samoczynnego zapłonu po wymieszaniu składników w komorze spalania. A to oznacza, że nie ma konieczności stosowania dodatkowych źródeł zapłonu – upraszcza to konstrukcję silnika, pozwalając na wielokrotne użycie.
Może to być - jak mają nadzieję przedstawiciele instytutu - idealny kandydat do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.
![Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.](/sites/default/files/inline-images/Fot.%20%C5%81ukasiewicz%20%E2%80%93%20Instytut%20Lotnictwa%20Drop%20Test%20%E2%80%93%20eksperyment%20ukazuj%C4%85cy%20hipergoliczn%C4%85%20natur%C4%99%20nowo%20rozwini%C4%99tego%20paliwa%20w%20kontakcie%20z%20nadtlenkiem%20wodoru%20o%20st%C4%99%C5%BCeniu%2098%EF%BF%BD..jpg)
"Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji" – mówi cytowany w komunikacie dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, dr inż. Adam Okniński, cytowany w przesłanym PAP komunikacie.
Wysoka gęstość paliwa może pozwolić - jak liczą naukowcy - na użycie mniejszych, lżejszych zbiorników i systemów zasilania niż w przypadku wielu innych materiałów.
Kolejną zaletą polskiego rozwiązania - o czym zapewniają przedstawiciele instytutu - jest szybki i powtarzalny zapłon. Dzięki temu jest szansa na zastosowania w niewielkich silnikach, które wymagają krótkich i niezwykle precyzyjnych pulsów do kontroli położenia satelity.
![Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.](/sites/default/files/inline-images/Fot.%20%C5%81ukasiewicz%20%E2%80%93%20Instytut%20Lotnictwa.%20D%C5%82ugotrwa%C5%82a%20pr%C3%B3ba%20silnika%20o%20ci%C4%85gu%2020%20N%20i%20zap%C5%82onie%20hipergolicznym%20wykorzystuj%C4%85cego%20opracowane%20paliwo%20oraz%20nadtlenek%20wodoru%20jako%20utleniacz..jpg)
Materiał zaproponowany przez Polaków - podkreślono - jest dostępny i stosowany w przemyśle. To oznacza, że nie trzeba będzie stosować rygorystycznych procedur bezpieczeństwa w porównaniu z innymi materiałami pędnymi.
Badacze wyrażają nadzieję, że ich pomysł znajdzie zastosowanie zarówno w napędach satelitarnych (silniki korekcyjne satelitów) oraz jako napęd wyższych stopni rakiet nośnych (łatwość wielokrotnego włączania i wyłączania silnika podczas manewrów wymaganych do osiągnięcia docelowej orbity).
"Zespół inżynierów oraz naukowców Łukasiewicz – ILOT przeprowadził do tej pory ponad 160 testów nowego paliwa z wykorzystaniem silnika o ciągu 20 N, projektowanego do napędów satelitarnych – o skumulowanym czasie pracy na poziomie 2 minut. Najkrótsze włączenia silnika trwały 10 ms, co odpowiada wymaganiom satelitów pod kątem generacji krótkich precyzyjnych pulsów ciągu" - czytamy w komunikacie.
![Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.](/sites/default/files/inline-images/Fot.%20%C5%81ukasiewicz%20%E2%80%93%20Instytut%20Lotnictwa.%20Test%20silnika%20rakietowego%20o%20ci%C4%85gu%2020%20N%20i%20zap%C5%82onie%20hipergolicznym%2C%20wykorzystuj%C4%85cego%20opracowane%20paliwo%20oraz%20nadtlenek%20wodoru%20jako%20utleniacz..jpg)
Część testów silnika zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Kolejne prace będą skoncentrowane na wprowadzeniu tej innowacyjnej technologii do nowych systemów i podsystemów, opracowywanych przez kluczowych integratorów satelitów, działających na rynku europejskim i światowym. (PAP)
Nauka w Polsce
lt/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.