26.04.2024
07.06.2023 aktualizacja 07.06.2023

Wirusy sprzed milionów lat współpracują z koralowcami

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Fragmenty kodu genetycznego wirusów sprzed milionów lat odkryto w organizmach, które żyją w symbiozie z koralowcami – piszą naukowcy na łamach „Communications Biology”.

Bruzdnice to jednokomórkowe glony. Część spośród bruzdnic to tzw. endosymbiony koralowców, co oznacza, że ich środowiskiem życia jest organizm koralowca. To dzięki tym glonom koralowce zyskały swoje wyjątkowe ubarwienie.

Okazuje się, że bruzdnice zawierają w sobie fragmenty kodu genetycznego, który pochodzi od wirusów sprzed 160 mln lat. Badania prowadził międzynarodowy zespół naukowców. Zdaniem badaczy ok. 160 mln lat temu bruzdnice zostały zainfekowane przez te wirusy.

Z badań wynika zatem, że elementy genomu wirusów mogą dołączać się do genomu genetycznego gospodarza.

Elementów RNA wirusów nie znaleziono we wszystkich badanych koralowcach. Nie stwierdzono ich obecności np. w koralowcach pozbawionych bruzdnic. Oznacza to, że wirusy wybiórczo infekowały swoich gospodarzy.

Dotychczas wiadomo było, że tzw. retrowirusy potrafią włączyć się do genomu gospodarza. Naukowcy podkreślają, że w tym wypadku chodzi o inny rodzaj wirusów.

Więcej tutaj. (PAP)