Zespół naukowców z Japonii i Stanów Zjednoczonych opracował prototyp metalowego akumulatora wapniowego, który może wytrzymać 500 cykli ładowania-rozładowania.
Wzrost liczby pojazdów elektrycznych i systemów magazynowania energii ze źródeł odnawialnych powoduje, że naukowcy poszukują alternatyw dla akumulatorów litowo-jonowych. Jedną z nich są metalowe baterie wapniowe.
Wiele przeszkód stało jednak na drodze do komercyjnego wykorzystania akumulatorów wapniowych, np. brak wydajnego elektrolitu oraz brak materiałów katodowych o wystarczających możliwościach magazynowania wapnia.
W 2021 r. pierwszy problem został rozwiązany za sprawą nowego bezfluorowego elektrolitu wapniowego, opartego na klastrze wodoru. Elektrolit wykazał znacznie lepsze właściwości elektrochemiczne, takie jak wysoka przewodność i stabilność elektrochemiczna. Kolejne badania doprowadziły też do rozwiązania innych problemów.
„W naszych badaniach przetestowaliśmy długotrwałą pracę metalowej baterii wapniowej z nanocząstkami siarczku miedzi, katodą kompozytową z węgla i elektrolitem na bazie wodorków” – zrelacjonował adiunkt w Instytucie Materiałów Uniwersytetu Tohoku (Japonia), Kazuaki Kisu.
W trakcie testów prototyp akumulatora wapniowego zachował pojemność 92 procent przez 500 cykli ładowania-rozładowania. Naukowcy uważają, że ich wynalazek może przyspieszyć badania nad materiałami do akumulatorów wapniowych.
Badanie zostało opisane w czasopiśmie „Advanced Science”. (PAP)
Tomasz Szczerbicki
szt/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.