Studenci Politechniki Białostockiej konstruują kolejnego, dziewiątego już bolida, który ma być gotowy w przyszłym roku na zawody branży motoryzacyjnej dla studentów - Formula Student. Nowy bolid ma mieć napęd hybrydowy, a także nowy kształt.
Formula Student to zawody pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Zadaniem drużyn jest zaprojektowanie lub zaprojektowanie i zbudowanie, a następnie wystawienie do zawodów swojego prototypu samochodu wyścigowego. Następnie przez cały rok, na jedenastu torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów.
Studenci Politechniki Białostockiej (PB) już od kilku lat w ramach Formula Student konstruują kolejne bolidy; ma też sukcesy w poszczególnych konkurencjach na kilku torach na świecie.
Pojazdy tworzy zespół Cerber Motorsport. Jak powiedział PAP koordynator Bartosz Siłkowski, w tym roku zespół rozpoczął dwuletni projekt budowy nowego bolidu. Wymienił, że nowe auto będzie miało napęd hybrydowy, a także - co wynika ze zmian w regulaminie - nową konstrukcję nośną. Dodał, że potrzebny jest czas na projekty i wykonanie pojazdu, stąd starty zaplanowano dopiero w przyszłym roku. "Będzie to zupełnie nowy bolid" - podkreślił.
Siłkowski powiedział, że pomysł na zastosowanie napędu hybrydowego podpatrzono w ubiegłym roku na zawodach na Węgrzech, gdzie pojazd z napędem hybrydowym przywiozła jedna z drużyn z Czech. "Bardzo nam się spodobał ten pomysł: zachowania silnika spalinowego i polepszenia naszych osiągów w sposób taki, żeby dodać hybrydę" - mówił.
Wyjaśnił, że hybryda ma polepszyć osiągi pojazdu, jeśli chodzi o akcelerację, a także z silnikiem elektrycznym zwiększyła elastyczność przy niskich prędkościach. Dzięki temu - jak zaznaczył - auto ma być jeszcze szybsze. Dodał, że zastosowana w bolidzie hybryda, nie będzie działała jak w autach typowo drogowych, ale będzie to napęd na przednie koła, natomiast na tylne koła - napęd spalinowy. "Napędy będą działały razem, by osiągać najlepsze osiągi" - powiedział koordynator.
Kolejną zmianą w bolidzie będzie nowy kształt. Siłkowski wyjaśnił, że w bolidach politechniki stosowana jest od kilku lat konstrukcja z włókna węglowego, ale trzeba ją - zgodnie z regulaminem - zaprojektować od nowa. Dodał, że w związku z tym, że zespół to w większości nowi członkowie, można liczyć, że każdy element pojazdu będzie nowym, autorskim rozwiązaniem. Z poprzednich bolidów mają zostać wykorzystane zastosowania użyte w pakiecie aerodynamicznym oraz jednostce napędowej.
Obecnie trwa faza projektowa, a najprawdopodobniej od września rozpoczną się prace wykonawcze - powiedział koordynator. Dodał, że najpierw będą wykonywane formy potrzebne do wykładania włókna węglowego na konstrukcję nośną oraz na pakiet aerodynamiczny. Natomiast nowe auto ma być gotowe w pierwszej połowie przyszłego roku.
Studenci na zaprojektowanie i zastosowanie napędu hybrydowego w swoim bolidzie pozyskali środki z Ministerstwa Edukacji i Nauki w konkursie na wsparcie działalności studenckich kół naukowych. Na swój projekt członkowie Cerber Motorsport skupieni w Studenckim Kole Naukowym Auto-Moto-Club z Wydziału Mechanicznego otrzymali dofinansowanie w wysokości 68,5 tys. zł.
Członkowie Cerbera zachęcają też firmy z całej Polski do współpracy przy wsparciu powstania nowego bolidu. (PAP)
Sylwia Wieczeryńska
swi/ mmu/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.