Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
04.10.2022 aktualizacja 04.10.2022

Wrocław/ Studenci Uniwersytetu Medycznego wracają do nauki stacjonarnej

Ponad 6 tys. studentów z 30 różnych krajów rozpoczęło naukę na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu w roku akademickim 2022/23, w tym półtora tysiąca na I roku. Czeka ich powrót do zajęć stacjonarnych, a także nowinki technologiczne, które podniosą jakość kształcenia.

Służby prasowe uczelni w przesłanym komunikacie poinformowały, że po dwuletnim okresie pandemii i związaną z nią nauką hybrydową studenci Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu na dobre wracają do sal wykładowych. W formie stacjonarnej prowadzone będą zajęcia na studiach pierwszego i drugiego stopnia, na jednolitych magisterskich wszystkich kierunków studiów.

"Zachowujemy możliwość prowadzenia wykładów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, choć z pewnymi zastrzeżeniami. Wykłady online będą możliwe m.in. wtedy, gdy nastąpią nieprzewidziane okoliczności czy też pogorszy się sytuacja epidemiczna, na co po doświadczeniach ostatnich dwóch lat musimy być gotowi. Generalnie, u progu nowego roku akademickiego nastawiamy się na bezpośredni kontakt nauczycieli i studentów, jednocześnie sukcesywnie wprowadzając nowoczesne metody nauczania" – powiedziała cytowana w komunikacie prof. Agnieszka Piwowar, prorektor ds. studentów i dydaktyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

"Świat wokół nas zmienia się niemal z dnia na dzień – nie możemy kształcić studentów jak kilkadziesiąt lat temu sami byliśmy kształceni" – podkreślił rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu prof. Piotr Ponikowski.

W Centrum Symulacji Medycznej UMW utworzono Pracownię Innowacyjnej Edukacji Medycznej. Wyposażona została w 14 stanowisk do medycznej symulacji komputerowej i wykorzystujące dwa nowe systemy. Dzięki nim można ćwiczyć procedury związane z udzielaniem pierwszej pomocy i postępowania z pacjentami podczas zdarzeń masowych oraz w ramach platformy wirtualnego pacjenta, gdzie możliwe jest ćwiczenie procedur ratowniczych w postępowaniu przedszpitalnym i szpitalnym.

"Systemy te pozwalają na ćwiczenie całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego w warunkach medycznej symulacji komputerowej oraz wirtualnej rzeczywistości. To taki pomost między zajęciami teoretycznymi a ćwiczeniami z zastosowaniem wysokiej wierności czy klinicznymi. Działa dokładnie na tych samych zasadach, co znana od lat symulacja lotów samolotowych. Zakładając okulary VR i siadając przed ekranem, student nie znajduje się jednak w kokpicie, ale w środowiskach ambulansu czy szpitala, w zależności od tematyki prowadzonych zajęć dydaktycznych" – wyjaśnił kierujący Pracownią Innowacyjnej Edukacji Medycznej dr Paweł Gawłowski.

Interaktywne stoły anatomiczne, kupione do Zakładu Anatomii Prawidłowej UMW, to z kolei narzędzie, dzięki któremu można poznać każdy szczegół ludzkiego ciała, ze wszystkimi jego układami. System umożliwia obracanie ich w różnych płaszczyznach czy usuwanie tkanek i organów. A wszystko bez użycia skalpela, a jedynie poprzez dotyk na ekranie wielkości rzeczywistego człowieka.

"Choć z nazwy wirtualne, urządzenia przypominają tradycyjne stoły sekcyjne nawet rozmiarami. Umożliwiają nie tylko naukę anatomii, ale też przygotowują studenta do prawdziwej sekcji. Nowe technologie pozwalają też skrócić czas nauczania. Przy stanowiskach komputerowych kilkunastu studentów może jednocześnie opanować określoną, powtarzalną procedurę. Jest to absolutnie niemożliwe przy nauce tradycyjnej, z zaangażowaniem pacjentów. Choć oczywiście nie zastąpi kontaktu z ludzkim ciałem, z tym też studenci uczelni będą oswajani" – napisano w komunikacie.

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu przygotuje także studentów do egzaminu, który pozwoli im uzyskać tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Treści kształcenia będą rozszerzone, co umożliwi przystąpienie do egzaminu. Nie będą musieli odbywać dodatkowego kursu. Zdając egzamin, uzyskają tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. I jeszcze w trakcie studiów będą mogli zdobywać niezbędne doświadczenie zawodowe, pełniąc dyżury w patrolach ratowniczych podczas zabezpieczenia imprez masowych.(PAP)

Autor: Roman Skiba

ros/ joz/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024