19.03.2024
30.06.2022 aktualizacja 30.06.2022

Naukowcy: farmaceutyczne odpady w rzekach to globalny problem

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Różnego rodzaju leki można znaleźć w wodach rzek na całym świecie. Naukowcy wymieniają m.in. antydepresanty, antybiotyki, benzodiazepiny. Wyniki globalnej oceny zanieczyszczenia rzek odpadami farmaceutycznymi naukowcy prezentują na łamach „Environmental Toxicology and Chemistry”.

Eksperci z University of York (Wielka Brytania), na łamach magazynu „Environmental Toxicology and Chemistry” zaprezentowali wyniki pierwszej, jak twierdzą, globalnej oceny zanieczyszczenia rzek odpadami farmaceutycznymi.

Alarmują, że to problem w skali globalnej.

W wodach, głównie powierzchniowych można znaleźć substancje, które uwalniane są w czasie produkcji, użytkowania i utylizacji zarówno leków na receptę, jak i środków dostępnych dla każdego.

W stężeniach przekraczających wartości „bezpieczne” badacze wykrywali m.in. leki przeciwdepresyjne, antybiotyki, środki antyhistaminowe, benzodiazepiny, substancje przeciwbólowe.

Z ponad tysiąca sprawdzony lokalizacji w 104 krajach zanieczyszczenia można było znaleźć aż w 43,5 proc. miejsc.

„To pierwsza, prawdziwie globalna ocena wpływu poszczególnych farmaceutyków i ich mieszanin na systemy rzeczne" - podkreślają autorzy badania.

„Uzyskane przez nas wyniki wskazują, że bardzo wysoki odsetek rzek na całym świecie jest zagrożony zanieczyszczeniami farmaceutycznymi. Powinniśmy dokładać więcej starań do tego, aby ograniczyć uwalnianie tych substancji do środowiska” - podkreśla Alejandra Bouzas-Monroy z University of York.

Więcej informacji na stronie https://setac.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/etc.5355 (PAP)