28.03.2024
08.06.2022 aktualizacja 08.06.2022

Białystok/ Planetarium UwB otwarte dla widzów

Źródło: UwB Źródło: UwB

Możliwość oglądania filmów i prezentacji o gwiazdach i kosmosie w technologii 2D i 3D daje najnowsza inwestycja Uniwersytetu w Białymstoku - planetarium. Na razie otwarte jest ono dla grup zorganizowanych, po wakacjach będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani.

Budynek, w którym mieści się planetarium i obserwatorium astronomiczne, znajduje się w kampusie Uniwersytetu w Białymstoku.

"Planetarium Uniwersytetu w Białymstoku jest w pełnej gotowości i oczekuje na pasjonatów gwiazd, kosmosu, astronomii, nauki, nieziemskich zjawisk. Swoje podwoje otwiera na razie dla grup zorganizowanych" - poinformowała we wtorek uczelnia. W uczelnianym komunikacie wyjaśniono też, że grupy zorganizowane to zarówno grupy formalne jak i nieformalne, np. rodzinne. Natomiast wszyscy chętni będą mogli korzystać z planetarium po wakacjach.

W planetarium znajduje się sala na 32 widzów z półsferycznym ekranem. Możliwa jest projekcja zarówno gotowych prezentacji i filmów, jak też prowadzenie interaktywnych projekcji.

Jak informuje Dorota Sawicka z Centrum Popularyzacji Nauki UwB, najważniejszym elementem jest nowoczesny system cyfrowej projekcji typu "fulldome", a także dwa rzutniki stanowiące system optyczny tzw. rybie oko, które umożliwiają generowanie obrazu 3D oraz 2D wysokiej jakości.

Na początek w planetarium będzie można obejrzeć kilka filmów dla różnych grup wiekowych. Sawicka powiedziała, że to propozycje zarówno dla najmłodszych jak i nieco starszych dzieci. W ofercie placówki są też lekcje i obserwacje astronomiczne.

Źródło: UwB

Budowa obserwatorium i planetarium rozpoczęła się w 2019 roku; zakończyła się jesienią 2020 roku. Koszt budowy wyniósł ponad 8,4 mln zł.

Kampus UwB otwarto w 2015 roku, ale zajęcia odbywały się tam już w 2014 roku. To największa inwestycja w dziejach uczelni; koszt budowy oraz wyposażenia obiektów w nowoczesny sprzęt to blisko 250 mln zł, w większości sfinansowany z funduszy unijnych. Swoje siedziby mają tam m.in. wydziały: matematyki, fizyki, biologii i chemii oraz instytut informatyki. Swoją siedzibę ma też uniwersytecka biblioteka.

PAP - Nauka w Polsce, Sylwia Wieczeryńska