26.04.2024
09.06.2022 aktualizacja 09.06.2022

Wzajemna sympatia ma podłoże hormonalne

Fot. Adobestock Fot. Adobestock

Człowiek w trakcie ewolucji stał się bardziej wrażliwy na neurohormony, decydujące o prospołecznych zachowaniach – informują naukowcy na łamach „Comprehensive Psychoneuroendocrinology”.

U ludzi współczesnych można zaobserwować wiele zachowań świadczących o prospołecznym nastawieniu, w tym altruizm czy kooperację.

Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Barcelonie (Hiszpania) i Uniwersytetu Rockefellera (USA) u podstaw tego wzorca zachowań stać mogą warianty genów, które związane są z neurohormonami: oksytocyną i wazotocyną oraz ich receptory.

W celu rzucenia światła na genetyczną podstawę ludzkich zachowań prospołecznych, naukowcy porównali elementy genomu człowieka, małp i archaicznych ludzi (neandertalczyków i denisowian) pod kątem wariantów genów związanych w obydwoma neurohormonami.

Udało się zidentyfikować kilka miejsc na genomie, w których współcześni ludzie różnili się zarówno od archaicznych, jak i od innych naczelnych. Zlokalizowano również miejsca, w których zarówno współcześni, jak i archaiczni ludzie różnili się od pozostałych naczelnych.

Wyniki badań mogą pomóc w wyjaśnieniu niektórych różnic między zachowaniami społecznymi współczesnych ludzi a teoriami, dotyczącymi zachowań neandertalczyków i denisowian. Uważa się na przykład, że neandertalczycy żyli w mniejszych grupach oraz intensywniej rywalizowali ze sobą.

Więcej: www.ub.edu/web/ub/en/menu_eines/noticies/2022/06/004.html (PAP)