19.04.2024
29.04.2022 aktualizacja 29.04.2022

Przed narodzinami chłopcy są bardziej wymagający niż dziewczynki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Choć przyszli rodzice często nie chcą znać płci dziecka przed narodzinami, wiedza ta może pomóc określić, czy ciąża jest w większym stopniu narażona na wystąpienie komplikacji – wynika z badań opublikowanych w piśmie „Biology of Reproduction”.

Kobiety, które spodziewają się chłopców częściej doświadczają komplikacji okołoporodowych. Może dziać się tak, ponieważ chłopcy szybciej rosną i potrzebują więcej tlenu oraz składników odżywczych niż dostarcza im łożysko. Chłopcy gorzej mogą wówczas znosić stres czy inne trudne warunki w okresie prenatalnym niż dziewczynki, których zapotrzebowanie na tlen i pożywienie są w większym stopniu zaspokojone.

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge sugerują, że jak najszybsze poznanie płci dziecka może pomóc zapewnić mu lepsze szanse na prawidłowy rozwój. Płeć może bowiem wpływać na funkcjonowanie łożyska w warunkach stresu czy otyłości matki.

„Blisko jedna na dziesięć kobiet doświadcza komplikacji okołoporodowych, takich jak hipotrofia wewnątrzmaciczna (wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu) czy stan przedrzucawkowy (charakteryzujący się podwyższonym ciśnieniem krwi). Wiemy już, że częściej występują one u pań spodziewających się męskiego potomka. Opracowanie indywidualnych planów prowadzenia ciąży i zachęcanie przyszłych mam do zmian nawyków w zależności od płci dziecka może przynieść ich potomstwu długotrwałe korzyści zdrowotne” – piszą autorzy (DOI: 10.1093/biolre/ioac056).

Inne badania opublikowane równolegle przez ten sam zespół w piśmie „Acta Physiologica” (DOI: 10.1111/apha.13795) wykazały, że otyłość matki zmienia strukturę łożyska, wpływając tym samym na rozwój potomstwa w różny sposób w zależności od płci.

Łożysko potrzebuje energii generowanej przez mitochondria, pomagające przekształcić energię z pożywienia w „paliwo”. Podczas badań prowadzonych na myszach naukowcy zaobserwowali, że łożysko reaguje inaczej w zależności od płci potomstwa.

„Łożysko ma niezwykłe możliwości modyfikacji na wielu poziomach – od tego, z jakich komórek się składa po zmiany genetyczne i białkowe, a także te obejmujące mitochondira. Zmiany te mogą być rezultatem wielu czynników, takich jak sposób odżywiania matki, rywalizacja w przypadku ciąży mnogiej, a także samej płci potomstwa” – zauważają badacze.

„Wyniki tych badań wskazują, jak ważne jest branie pod uwagę płci dziecka podczas monitorowania ciąży otyłych kobiet w celu niwelowania ryzyka zagrożeń dla płodu wynikających z nieprawidłowości funkcjonowania łożyska” – dodają autorzy.(PAP)