ABM: Rusza pierwszy konkurs w ramach Warsaw Health Innovation Hub

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Rusza pierwszy konkurs w ramach Warsaw Health Innovation Hub – przekazała PAP w czwartek Agencja Badań Medycznych. "#Nephrohero – Wyścig z niewidzialnym wrogiem" ma wesprzeć projekty z dziedziny diagnostyki i leczenia przewlekłej choroby nerek, a także działania edukacyjne w tym zakresie.

Jest to pierwsza taka inicjatywa realizowana w ramach Warsaw Health Innovation Hub (WHIH) – partnerstwa Agencji Badań Medycznych i podmiotów z sektora medycyny, farmacji i biotechnologii.

Konkurs jest skierowany m.in. do innowatorów rozwijających cyfrowe metody diagnostyczne i podmiotów prowadzących ogólnopolskie kampanie edukacyjne. Ma pomóc w znalezieniu innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią wczesne wykrywanie choroby, a także zwiększą wiedzę na jej temat. Zwycięzca otrzyma dofinansowanie. Nabór zgłoszeń trwa do 31 maja br.

Szacuje się, że w Polsce na przewlekłą chorobę nerek (PChN) cierpią 4 mln osób, ale większość z nich o tym nie wie, bo nie ma postawionej diagnozy.

"Rokowania w przewlekłej chorobie nerek zależne są od jej stadium. Rozpoznanie choroby na wczesnym stadium ma kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala na wdrożenie interwencji medycznych, które mogą znacznie spowolnić jej postęp, zmniejszając ryzyko niewydolności nerek, wymagającej dializoterapii lub przeszczepu narządów. Niezwykle istotną rolę we wczesnej diagnostyce PChN odgrywają lekarze POZ, którzy mają najczęstszy kontakt z pacjentami z grup ryzyka – cierpiącymi na choroby układu sercowo-naczyniowego czy na cukrzycę" – mówi konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej prof. Agnieszka Mastalerz-Migas, cytowana w materiałach ABM.

Dlatego – jak wyjaśniła – projekty podnoszące świadomość na temat tej jednostki chorobowej, ale też wdrażanie praktycznych rozwiązań systemowych usprawniających proces diagnostyki tych pacjentów przez lekarzy POZ, są szczególnie ważne i mają szansę uratować tysiące pacjentów przed uciążliwościami wynikającymi z dializoterapii czy przeszczepu nerki.

ABM akcentuje, że jednym z filarów Warsaw Health Innovation Hub, powołanej w 2021 r. pod auspicjami Agencji Badań Medycznych ze wsparciem premiera Mateusza Morawieckiego platformy współpracy interesariuszy publicznych z największymi inwestorami sektora medycznego i biotechnologicznego w Polsce, są programy tworzone i finansowane przez partnerów biznesowych, służące rozwojowi polskiego sektora biomedycznego i wykorzystaniu innowacji do podnoszenia standardów świadczonych usług zdrowotnych.

"Po kilku miesiącach pracy nad projektami optymalizacyjnymi Warsaw Health Innovation Hub staje się realną platformą współpracy sektora biznesowego z publicznym. To pierwszy krok w budowaniu transparentnego partnerstwa, w którego ramach Agencja jako strona publiczna może liczyć na wsparcie i zaangażowanie ekspertów z podmiotów o zasięgu globalnym w rozwiązywaniu najbardziej aktualnych problemów zdrowotnych" – podkreślił zastępca prezesa ds. finansowania badań w Agencji Badań Medycznych Sławomir Gadomski.

Podał, że Warsaw Health Innovation Hub tworzą 23 podmioty, a w najbliższym czasie wspólnie z partnerami prywatnymi uruchomione zostaną kolejne innowacyjne projekty, w tym kierowane do start-upów, młodych naukowców i podmiotów medycznych.

Partnerem merytorycznym pierwszego konkursu i fundatorem grantu w wysokości minimum 400 tys. złotych jest firma AstraZeneca, partner strategiczny Warsaw Health Innovation Hub.

Regulamin konkursu, w tym szczegółowe informacje o wymaganiach, sposobie składania wniosku itp., są dostępne w internecie. 

PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ joz/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Eksperci: boomersi i pokolenie X zaniedbują aktywność fizyczną; winne złe nawyki i stereotypy

  • 06.01.2016. PAP/Artur Reszko

    Ekspertka: przeciętny Polak zje podczas świątecznego dnia 6 tys. kalorii

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera