Uczelnie i instytucje

Raport: Młodym kandydatom do pracy brakuje umiejętności logicznego myślenia i samodzielności

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Młodym kandydatom do pracy brakuje dziś przede wszystkim umiejętności związanych z logicznym myśleniem, podejmowaniem wyzwań, samodzielnością, zaangażowaniem i kreatywnością – m.in. takie wnioski płyną z raportu zespołu z UJ, wykonanego na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Raport z badania "Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów" przeprowadził zespół z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Jego celem była ocena, czy wsparcie we wzmacnianiu kompetencji studentów, oferowane uczelniom dzięki pieniądzom z Funduszy Europejskich w ramach projektów Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), przyczynia się do zmniejszenia luk między ofertą edukacyjną uczelni a potrzebami rynku pracy.

Była to druga odsłona badania, która trwała od czerwca 2021 r. do stycznia 2022 r. Przedmiotem analiz była sytuacja zawodowa dwóch grup absolwentów: 400 uczestników Programów Rozwoju Kompetencji (PRK) z pierwszej edycji badania – co dało możliwość spojrzenia z perspektywy 3-4 lat przebywania tej grupy absolwentów na rynku pracy, i 400 uczestników modułów kompetencyjnych w ramach Zintegrowanych Programów Uczelni (kontynuacja projektów PRK) – co z kolei pozwoliło na spojrzenie z perspektywy 1-2 lat ich aktywności na rynku pracy.

Z komunikatu NCBR wynika, że prześledzenie zawodowych losów tych dwóch grup absolwentów z perspektywy ich krótszego i dłuższego (kilkuletniego) przebywania na rynku pracy umożliwiło ocenę programów, których celem było podniesienie kompetencji studentów.

Cytowana w komunikacie przesłanym PAP kierownik badania dr Magdalena Jelonek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wskazała, że wzmacniane powinny być głównie dwie grupy kompetencji: te, które warunkują dobrą sytuację zawodową absolwenta, poprawiając jego szanse na rynku pracy bezpośrednio po wejściu na ten rynek, oraz te, które pracodawcy identyfikują jako brakujące w grupie absolwentów. Jak wyjaśniła, do pierwszej grupy należą kompetencje zawodowe (zwłaszcza gdy są one certyfikowane), językowe (komunikacja w języku obcym) i cyfrowe (szeroko rozumiane wykorzystanie środowiska cyfrowego do wykonywania zadań zawodowych, w tym bezpieczeństwo w sieci).

"Osobom, które aplikują na stanowiska w firmach badanych pracodawców i młodym pracownikom, brakuje przede wszystkim kompetencji związanych z logicznym myśleniem, samodzielnością w działaniu, komunikatywnością, zaangażowaniem, chęcią do podejmowania wyzwań i kreatywnością, w tym odwagą do eksperymentowania" – czytamy w raporcie. Dodano, że pracodawcy zwracali szczególną uwagę na potrzebę kształcenia kompetencji ogólnych i społecznych (szczególnie zaniedbanych z powodu pandemii) dlatego, że, jak twierdzili, kompetencje zawodowe w dużej mierze są w stanie wykształcić sami.

"Tych wypowiedzi nie należy jednak interpretować jako wskaźnika mniejszego znaczenia kompetencji zawodowych absolwentów, lecz raczej jako wskazanie na wyraźne dysproporcje pomiędzy poziomem wiedzy wyniesionej ze studiów a poziomem rozwoju kompetencji ogólnych i społecznych" – zaznaczono.

Badanie sfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Raport dostępny jest tutaj. (PAP)

Autor: Szymon Zdziebłowski

szz/ joz/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera