28.03.2024
27.07.2021 aktualizacja 27.07.2021

Nowy sposób na zwłóknienie płuc

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Szczególna odmiana fibroblastów, komórek tkanki łącznej, które wytwarzają białko meflinę może pomóc w opracowaniu nowych terapii dla idiopatycznego zwłóknienia płuc (IPF) - informuje “European Respiratory Journal”.

IPF to rzadka choroba występująca na całym świecie - mniej więcej u 15 na 100 000 osób. Rokowanie i pięcioletnie przeżycie mogą być gorsze niż w przypadku wielu rodzajów raka. W płucu rozwija się bliznowata tkanka, która zaburza wymianę gazową i utrudnia oddychanie. Przyczyna choroby wciąż nie została dokładnie poznana, nie ma też skutecznej metody leczenia.

„Nasze badania, prowadzone wspólnie przez zespół z Uniwersytetu Nagoya w Japonii i Uniwersytetu Yale w USA, wykazały obecność specjalnej populacji fibroblastów w płucach osób z IPF” – mówi Naozumi Hashimoto z Nagoya University, który specjalizuje się w medycynie układu oddechowego.

Zespół zbadał około 250 000 komórek z tkanki płucnej 29 zdrowych płuc i 32 płuc ze zmianami typowymi dla IPF. Badania obejmowały sekwencjonowanie RNA każdej pojedynczej komórki, aby ustalić, które geny ulegają ekspresji. Analiza wskazała jeden konkretny podzbiór fibroblastów, które były znacznie bardziej rozpowszechnione w płucach IPF niż w zdrowych. Fibroblasty są najczęstszym typem komórek w tkance podtrzymującej narządy i wokół nich. Ta konkretna podgrupa fibroblastów produkowała białko zwane mefliną.

Fibroblasty wytwarzające meflinę znajdowały się głównie w ostrych ogniskowych zmianach w płucach na brzegach blizn. Otaczająca gęsta tkanka bliznowata zawierała bardzo mało tych komórek.

Wyłączenie produkcji mefliny i wywołanie zwłóknienia płuc u myszy wywołało starzenie się komórek, co doprowadziło do bardziej rozległego zwłóknienia płuc, niż można było się spodziewać. Procesowi temu przeciwdziałano w komórkach badanych laboratoryjnie, wprowadzając gen kodujący meflinę.

„Przewidujemy, że nasze odkrycie przyczyni się do lepszego zrozumienia mechanizmów chorobowych związanych z IPF i ostatecznie doprowadzi do opracowania nowych terapii dla zwłóknienia płuc” – mówi Hashimoto. Jego zespół planuje dalsze badania aby ustalić, w jaki sposób meflina chroni płuca przed zwłóknieniem i czy komórki meflino-dodatnie można wykorzystać do diagnozowania i leczenia tej choroby. (PAP)