Jerzy Jarosz - osobliwości fizyki, czyli po pierwsze eksperyment

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

„Osobliwości Świata Fizyki” to wykłady z pokazami eksperymentów, które dr Jerzy Jarosz rozpoczął w 1983 roku i do dziś prowadzi dla ponad 12 tys. uczniów rocznie. Organizator festiwali nauki i konferencji o tym, jak dobrze uczyć, rzewodniczący Ogólnopolskiego Klubu Demonstratorów Fizyki jest jednym z finalistów konkursu Popularyzator Nauki w kategorii Naukowiec.

Dr Jerzy Jarosz jest profesorem na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Już po raz drugi staje do konkursu o tytuł Popularyzatora Nauki w konkursie PAP i MNiSW. Był jego laureatem w 2006 roku. Otrzymał nagrodę za całokształt pracy popularyzatorskiej w dziedzinie fizyki, w tym za program "Cogito" w TVP3 oraz współpracę z Radiem Katowice.

"Każda nauka jest na tyle medialna, że można przybliżyć ją innym w ciekawy sposób. Trzeba tylko dostrzec jej atuty - przekonywał wówczas. - Niezaprzeczalnym atutem fizyki jest eksperyment, doświadczenie na żywo; nie symulacja, nie animacja, nie opis rzeczywistości, ale rzeczywistość sama w sobie. Z fizyką mamy kontakt na co dzień i to jest ten atut, który staramy się wraz z moimi współpracownikami wykorzystać i umiejętnie wykorzystać".

Uczy nauczycieli, studentów a także młodzież szkół licealnych. Zgromadził wokół siebie grono miłośników fizyki. Kierowany przez niego zespół pracowników Instytutu Fizyki każdego roku we wrześniu prezentuje kilkaset wykładów dla dzieci i młodzieży w cyklu "Osobliwości świata Fizyki".

"Każdego roku podczas +Osobliwości+ realizowane są inne tematy, nie tylko ułatwiające zrozumienie i przyswojenie wiedzy szkolnej, ale dające szeroki obraz fizyki wokół nas, współgrającej z innymi dziedzinami - biologią, geografią, chemią" - tłumaczył dr Jarosz.

Popularyzator organizował pierwsze festiwale nauki w Chorzowie i Katowicach. Jest współorganizatorem i jurorem festiwali „Nauki Przyrodnicze na Scenie” oraz „Science on Stage”. Uczestniczy w piknikach Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik.

Miejsce na popularyzację fizyki znajduje nawet w instytucjach kultury - współpracuje z Filharmonią Śląską, Łódzką i Częstochowską. Prowadzi wykłady wraz z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi.

Zaprasza nauczycieli fizyki i młodzież do CERN, gdzie prowadzi wykłady o metodyce nauczania i, oczywiście, popularyzuje fizykę. Zasiada w gronie jurorów konkursu „Fizyczne ścieżki” organizowanego przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Świerku i Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk.

Jest twórcą i dziekanem Uniwersytetu Śląskiego Dzieci, w ramach którego od 12 lat prowadzi według nowoczesnych i najnowszych standardów dydaktycznych seminaria, warsztaty i wykłady dla dzieci i rodziców.

Podkreśla, że popularyzacja fizyki wśród młodych jest otwieraniem ich umysłów na nowe doświadczenia i zwiększeniem szansy trafnego wyboru tego, czym będą się zajmować w przyszłości. Inaczej jest w przypadku dorosłych. "Im sprawiamy przyjemność zrozumienia czegoś, czego byli świadkami przez całe życie, a nie bardzo zdawali sobie sprawę, dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej" - zauważa naukowiec, który prowadzi także zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku UŚ.

Organizował konferencje w ramach porozumienia „Społeczeństwo i nauka – SPIN”. Jako przewodniczący Ogólnopolskiego Klubu Demonstratorów Fizyki organizuje coroczne konferencje dydaktyczne na uniwersytetach polskich, na które zapraszani są m.in. przedstawiciele lokalnych środowisk nauczycielskich. Jest autorem projektu Centrum Nauki - Dolina Węgla w skansenie Królowa Luiza w Zabrzu oraz ekspertem i konsultantem prac organizacyjnych i wykonawczych Parku C12 – dla Muzeum Górnictwa Węglowego, który działa w Zabrzu od 2015 r.

Dr Jerzy Jarosz upowszechnia nauki przyrodnicze od 1983 r. Zamiłowanie do eksperymentowania wyniósł z domu - jego rodzice byli nauczycielami. Sam również uczył w szkole podstawowej, równolegle wykładając na Uniwersytecie Śląskim. Jest laureatem wielu nagród za osiągnięcia dydaktyczne i popularyzatorskie. Wśród jego publikacji popularnonaukowych znajdują się artykuły „O wykładach i eksperymentach. Po co nam eksperyment w dydaktyce?”, Uczyć z Pasją - wskazówki dla nauczycieli akademickich, "Jak stosować eksperyment w dydaktyce”, "Wybór eksperymentów".

Dr Jarosz pozostaje aktywnym naukowcem. Jego praca doktorska dotyczyła elektronowego rezonansu spinowego w stopach ziem rzadkich z metalami przejściowymi.

PAP - Nauka w Polsce

bsz/ kol/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot: PAP/Stach Leszczyński

    Tomasz Miller: ludzi bardzo ciekawi matematyka, nawet taka "czysta"

  • Fot. Paweł Wernicki

    Redakcja miesięcznika "Delta" z Nagrodą Główną w konkursie Popularyzator Nauki

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera