
Trening muzyczny nie wpływa u dzieci na poprawę funkcjonowania poznawczego, ani polepszenie wyników w szkole – sugerują rezultaty metaanalizy opublikowanej na łamach czasopisma „Memory&Cognition”.
Badacze z Fujita Health University (Japonia) i London School of Economics and Political Science (W. Brytania) przeanalizowali badania z lat 1986-2019, dotyczące wpływu treningu muzycznego na rozwój funkcji poznawczych (np. pamięci), poprawę osiągnięć szkolnych (np. z matematyki) lub pisania i czytania u dzieci.
Doszli do wniosku, że – wbrew powszechnemu mniemaniu – wykształcenie muzyczne wcale nie wywiera specjalnego wpływu na te aspekty funkcjonowania maluchów.
Owszem, badacze stwierdzili występowanie małego efektu w badaniach gorszej jakości (nieuwzględniających grupy kontrolnej lub losowego doboru uczestników). Ale już w lepiej zaprojektowanych badaniach taki efekt się nie pojawiał.
Nie miało znaczenia, jakie umiejętności brano pod uwagę i jak długo trwał trening muzyczny.
„Nasze badanie pokazuje, że powszechne przekonanie, iż muzyka czyni dzieci mądrzejszymi, jest niepoprawne. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że uczenie muzyki jedynie w celu wzmocnienia u dzieci umiejętności poznawczych czy akademickich jest bezcelowe” – mówi dr Giovanni Sala, jeden z autorów pracy.
„Trening muzyczny może być mimo wszystko korzystny dla dzieci, np. poprzez poprawę umiejętności społecznych i poczucia własnej wartości. Niektóre elementy kształcenia muzycznego, takie jak arytmetyczna notacja muzyczna mogą być wykorzystywane do ułatwienia nauki innych dyscyplin” – dodaje dr Fernand Gobet, inny badacz.
O badaniu można przeczytać na stronie: http://dx.doi.org/10.3758/s13421-020-01060-2. (PAP)
ooo/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.