28.03.2024
17.08.2019 aktualizacja 17.08.2019

Pingwiny wielkości człowieka zamieszkiwały Nową Zelandię

Źródło: Canterbury Museum Źródło: Canterbury Museum

Fragment skamieniałości pingwina, który wzrostem dorównywał dorosłemu człowiekowi, odkryto na Nowej Zelandii. O znalezisku sprzed ponad 55 mln lat poinformowano na łamach „Alcheringa: An Australasian Journal of Palaeontology”.

Pingwiny odnalezionego gatunku, nazwanego Crossvallia waiparensis, osiągały wysokość 160 cm, a wagę do 80 kg, żyły 66-55 mln lat temu w epoce zwanej paleocenem.

Najnowsze znalezisko dołącza do grona olbrzymich prehistorycznych gatunków Nowej Zelandii, takich jak: wysokie na 3,5 m ptaki moa, wielkie papugi i orły czy kopiące nory nietoperze.

Naukowcom udało się odnaleźć kość nogi pingwina, dzięki czemu badacze z Canterbury Museum i Muzeum Historii Naturalnej we Frankfurcie nad Menem zrekonstruowali przypuszczalny wygląd całego osobnika.

Wśród obecnie żyjących pingwinów pierwsze miejsce pod względem wielkości zajmują pingwiny cesarskie, osiągające 120 cm wzrostu.

Nowy gatunek żył bezpośrednio po zagładzie dinozaurów. Kiedy bowiem wymarły dinozaury oraz olbrzymie gady morskie i zwolniło się po nich miejsce w ekosystemie, nastał czas przerośniętych pingwinów.

Wody wokół Nowej Zelandii były wówczas znacznie cieplejsze. Naukowcy przypuszczają, że panowały wtedy dogodne warunki do relatywnie szybkiego pojawiania się nowych gatunków.

Nowo odkryty gatunek przypomina wcześniejsze znalezisko Crossvallia unienwillia, który był rosłym pingwinem zamieszkującym Antarktydę. W tamtych czasach Nowa Zelandia, była połączona lądem z Australią i pośrednio z Antarktydą.

Więcej: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03115518.2019.1641619 (PAP)