
<strong>Przedstawicieli polskich i niemieckich środowisk naukowych, historyków, nauczycieli i dydaktyków, którzy opracują tematy i rozdziały polsko-niemieckiego podręcznika do historii wybierze specjalna rada naukowa projektu</strong>. Poinformował o tym w Sejmie wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski.
Stanowski odpowiadał na pytania posłów Platformy Obywatelskiej Jana Kulasa i Arkadiusza Rybickiego dotyczące stanu prac nad polsko-niemieckim podręcznikiem.
Wiceminister przypomniał, że z inicjatywą opracowania wspólnego podręcznika wystąpił w styczniu tego roku szef niemieckiej dyplomacji Frank-Walter Steinmeier. Propozycję poparli minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski i minister edukacji narodowej Katarzyna Hall. "Szczególnym impulsem było wydanie pierwszego tomu francusko-niemieckiego podręcznika do nauczania historii" - dodał Stanowski.
"Wspólny podręcznik będzie ważnym elementem kontynuacji i pogłębienia dialogu polsko-niemieckiego" - zaznaczył. Według Stanowskiego, "ma on pomóc lepiej zrozumieć historię obywatelem Polski i Niemiec, a jednocześnie obywatelom Unii Europejskiej". "Staramy się, by politycy nie zdominowali tego projektu" - podkreślił.
"W przekonaniu bardzo wielu specjalistów stworzenie polsko- niemieckiego podręcznika do nauczania historii jest prostsze niż niemiecko-francuskiego, gdyż dialog polsko-niemiecki historyków, trudny dialog, toczy się od co najmniej 20 lat; po obydwu stronach zaangażowani są w niego najwybitniejsi historycy, profesjonaliści" - powiedział wiceminister edukacji.
Oficjalnie prace nad podręcznikiem zainaugurowano 17 maja br. w Berlinie. Do realizacji projektu upoważniono współprzewodniczących Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej: Michaela Muellera z Uniwersytetu Halle-Wittenberg i Roberta Trabę z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie. W prace zostaną włączeni m.in. eksperci z Centrum Badań Historycznych PAN, Instytutu Międzynarodowych Badań nad Podręcznikami Szkolnymi im. Georga Eckerta, Niemiecki Instytut Polski w Darmstadt.
Polskim rządowym koordynatorem projektu jest Stanowski, niemieckim - minister oświaty kraju związkowego Brandenburgii Holger Rupprecht.
Według Stanowskiego, podręcznik będzie prawdopodobnie składał się z trzech tomów. Jak mówił, "w zasadzie jesteśmy przekonani", że pierwszy tom będzie obejmował czasy od około 1000 roku, czyli Zjazdu Gnieźnieńskiego do 1800 roku; ma zostać wydany w 2011 roku. "Cały podręcznik ma objąć dzieje do obalenia Muru Berlińskiego i powstania Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży - to bardzo ważny fakt w historii" - zaznaczył wiceminister edukacji.
Podczas uroczystej inauguracji prac w Berlinie Traba powiedział, że prace rozpoczną się prawdopodobnie pod koniec roku po skompletowaniu zespołu.
W czwartek w Sejmie Stanowski zauważył, że podjęcie prac nad podręcznikiem polsko-niemieckim miało wpływ na inicjatywę dotyczącą opracowania analogicznego polsko-litewskiego podręcznika. 22 maja w Wilnie na zakończenie trzydniowego posiedzenia polsko-litewskiej komisji ds. podręczników historii i geografii podpisano protokół w tej sprawie. Prace nad koncepcją tego podręcznika rozpoczną się za rok w Olsztynie na kolejnym posiedzeniu komisji. DSR
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.