30.04.2024
25.05.2017 aktualizacja 25.05.2017

Flamingi oszczędzają energię stojąc na jednej nodze

Stanie na jednej nodze wymaga w przypadku flamingów mniej energii niż stanie nie dwóch - informuje pismo „Biology Letters”.

Choć stanie na jednej nodze to charakterystyczna dla flamingów postawa, naukowcy nie potrafili dotychczas wyjaśnić, jak one to robią. Przypuszczali, że naprzemienne stanie na każdej z nóg może zmniejszać zmęczenie mięśni, albo pozwala lepiej regulować temperaturę ciała (odsetek ptaków stojących na jednaj nodze maleje wraz ze wzrostem temperatury otoczenia).

Prof. Young-Hui Chang, z Georgia Institute of Technology (Georgia Tech) w Atlancie i Lena H Ting, z Uniwersytetu Emory w Atlancie wykazali, że stojący na jednej nodze flaming nie musi angażować mięśni w utrzymanie takiej postawy. Pasywny mechanizm pozwala mu nawet zasnąć na jednej nodze.

Naukowcy przeprowadzili kilka eksperymentów z żywymi i martwymi ptakami. Ku swemu zaskoczeniu stwierdzili, że zwłoki flamingów mogą być ustawione na jednej nodze bez podpierania. Opisują to zjawisko jako "pasywny mechanizm podtrzymywania grawitacyjnego". Jeśli patrzymy od przodu na ptaka stojącego na jednej nodze, jego stopa znajduje się bezpośrednio pod korpusem, co oznacza, że noga jest skierowana do wewnątrz. Dzięki temu podparty jest dokładnie w środku ciężkości.

Natomiast martwe ptaki nie mogą stać na dwóch nogach bez podparcia, co sugeruje większą rolę aktywnej siły mięśniowej w przypadku dwunożnej postawy.

Naukowcy badali także żywe ptaki i wykazali, że gdy stały one na jednej nodze, nie poruszały się niemal wcale, co podkreślało stabilność tej biernej pozycji. Jednak chwiały się nieco, gdy jednonożna postawa łączyła się z czynnościami takimi, jak pielęgnacja upierzenia czy wydawanie głosu.

Mechanizm anatomiczny, które umożliwia pasywną postawę, nie został jeszcze zrozumiany - ma być przedmiotem dalszych badań amerykańskiego zespołu. Na razie wiadomo, że nie dochodzi do blokowania stawów.

Blokada oznaczałby ustalenie położenia kości w obu kierunkach, tymczasem dochodzi do ustalenia tylko w jednym kierunku, podczas gdy w przeciwnym kierunku części kończyny reagują elastycznie. Autorzy porównują to z podpórką, która pozwala ograniczyć przymykanie się drzwi, ale nie przeszkadza w ich szerszym uchyleniu. (PAP)